Aktualności

Nauka czytania – szkolenie dla rodziców

Szkolenie dotyczące nauki czytania przeznaczone jest dla rodziców i wychowawców dzieci od urodzenia do 7 roku życia. Dzień wcześniej odbywa się wykład wprowadzający, na którym omawiam

  • jak zmieniają się zdolności i wiedza w trakcie naszego życia,
  • czy za zdolności dziecka odpowiadają geny czy wychowanie,
  • co by było, gdybyśmy nie stymulowali rozwoju dziecka w ogóle,
  • jakie są kluczowe umiejętności w rozwoju dziecka i które z nich już dziecko osiągnęło,
  • w jaki sposób i dzięki jakim bodźcom rozwija się mózg, jakie bodźce dostarczać i jakie warunki zapewniać,
  • w jakich okolicznościach zanikają naturalne zdolności małego dziecka,
  • jakie badania prowadzone były na świecie przez ostatnie sto lat i jakie wnioski płyną z nich dla rodziców i nauczycieli,
  • czym różni się rozwój i spostrzeganie świata dziecka do roku, do lat trzech i do lat sześciu,
  • jak dostosować sposoby rozwoju i edukacji, aby rozwijać zdolności i zapobiegać dysfunkcjom.

Tematem szkolenia jest nauka czytania ze zrozumieniem i z radością, łatwa dla dziecka i przyjemna dla rodzica. Uczestnicy dostają instrukcję, jak nauczyć małe dziecko czytać, ale wiedzę, dlaczego właśnie tak należy uczyć, wynoszą z wykładu wprowadzającego. Bardzo mi zależy, aby uczestnicy rozumieli, dlaczego uczą właśnie w taki sposób, gdyż na rynku istnieje wiele metod i jeszcze więcej pomocy dydaktycznych, z czego większość jest wątpliwej jakości – jeśli rozpatrzymy ich przydatność do rozwoju i nauki czytania.

Omawiam nie tylko opracowaną przez siebie metodę Cudowne Dziecko, ale także inne metody nauki czytania oraz czy, jak i kiedy możemy te metody łączyć. Pokazuję idealny, najbardziej efektywny harmonogram nauki oraz jak go zmieniać w różnych sytuacjach życiowych i jakie będzie to niosło efekty.

Mimo iż za każdym razem pragnę przekazać tę samą wiedzę i umiejętności, to każde szkolenie jest inne ze względu na jego uczestników. Czasem grupa jest radosna, pełna energii i zapału, innym razem wyczuwam żal i pretensję do samych siebie, że tak późno zaczynamy prawidłowo wspierać rozwój dziecka.

Tym razem moja grupa była bardzo skupiona i dociekliwa. Zadawali dużo pytań. Zazwyczaj proszę, aby pytania zadawać pod koniec szkolenia, gdyż wiele z nich to obawy, które najczęściej się nie realizują w trakcie pracy z dzieckiem. Tym razem było jednak inaczej.

Uczestnicy zadawali bardzo ważne pytania o czynniki od których zależy efektywność nauki czytania. O wielu z nich napisałam w swoje publikacji “Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne dziecko”, ale jest też kilka z których zdałam sobie sprawę już po zakończeniu i podsumowaniu badań. Na czynniki te naprowadzili mnie klienci swoimi pytaniami przed kilkunastoma miesiącami.

W szkoleniu brały udział zarówno matki niemowląt  w wieku 8 miesięcy lub 11 miesięcy, ale także matki dzieci w wieku 5 i pół lub 6 lat. Najwięcej rodziców miało dzieci roczne, dwuletnie i trzyletnie.

Sporo osób znało lub słyszało o innych metodach czytania. Wielu widziało lub korzystało z kart do nauki czytania. Jedne z nich były wykonane zgodnie z wytycznymi Glenna Domana, a inne w pogwałceniu wszystkich reguł, choć wydawca powoływał się w nazwie na nazwisko Domana.

Uczestnicy szkolenia zdawali już sobie sprawę, że kupując zestaw do nauki czytania nie można nauczyć dziecka czytać. Używa się go przez kilka tygodni, ale nic spektakularnego się nie wydarza. Nauka czytania musi być procesem długotrwałym i systematycznym, a nie kilkutygodniową akcją.

nauka-czytania-szkolenie-dla-rodzicow