tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Karty do nauki matematyki czy program komputerowy?

Post 38 of 310

Czy wiesz, że każde małe dziecko ma zdolności matematyczne i możesz uczyć matematyki od urodzenia?

Jeśli chcesz kupić zestaw kart z kropkami, to przeanalizuj czy program komputerowy lepiej spełni Twoje oczekiwania.

Niemowlęta mają mózgi wyposażone w sprawne struktury odpowiedzialne za arytmetykę elementarną (H.Dambeck „Im więcej dziur, tym mniej sera”). Potrafią też myśleć abstrakcyjnie, co potwierdzono doświadczalnie. Od urodzenia dziecko dysponuje umiejętnością subitacji, czyli zdolnością rozróżniania ilości elementów w zbiorze – bez ich liczenia.

Jeśli nauczymy dziecko nazw dla określonych zbiorów elementów, to dziecko z łatwością odpowie na pytanie „Gdzie jest 27” i to bez liczenia!

 

Tymczasem dla dorosłego pytanie to wydaje się trudne, bo choć rozumiemy, co oznacza termin 27, to trudno nam dostrzec różnicę w powyższych dwóch kartach i oszacować ilość elementów.

To z tego powodu chcemy kupić karty z czerwonymi kropkami. Ale czy warto? Przeanalizujmy cele wczesnej edukacji matematycznej i zastanówmy się, jak je osiągnąć.

Jeśli szybko chcesz uzyskać fachową wiedzę, jak rozwinąć zdolności matematyczne u małego dziecka i nauczyć je matematyki, to weź udział w szkoleniu dla rodziców „Cudowna matematyka”

Zestaw kart do nauki matematyki metodą Domana

Glenn Doman uczył dzieci nazw zbiorów do 100 elementów, twierdząc, że taka nauka matematyki rozwija dzieci neurologicznie.

Wielu rodziców, którzy kupiło zestaw kart Domana z kropkami do nauki matematyki, poniosło klęskę. Dzieci są znudzone nauką i odmawiają patrzenia na karty. Powodów jest wiele.

1. Nudne

Przede wszystkim karty z czerwonymi kropkami są po prostu nudne. Rodzice oczekują, że dziecko będzie patrzeć na nie miesiącami, gdy tymczasem one odmawiają już po kilku tygodniach.

Oczywiście można byłoby stosować inne obiekty i inne kolory. Są jednak zasady, których trzeba przestrzegać, jeśli chcemy uczyć dziecko matematyki z sukcesem.

Niestety próżno szukać takich urozmaiconych zestawów na rynku. Wydawcy niewiele wiedzą o subitacji i nie znają zasad, jakimi powinniśmy kierować się w nauce małego dziecka.

Zasady te poznają natomiast rodzice małych dzieci na szkoleniu z zakresu wczesnej edukacji: „Cudowna matematyka”.

2. Opracowane dla dzieci z uszkodzeniem mózgu

Metoda „Cicha rewolucja” została opracowana przez Glenna Domana dla dzieci z uszkodzeniem mózgu. Było to pół wielu temu i wtedy była bardzo rewolucyjna.

Przez pół wieku wiedza o rozwoju mózgu zmieniła się w znacznie większym stopniu niż kształt telefonów, a więc nie do poznania.

Opracowana w XXI wieku metoda Cudowne Dziecko rozwija nie tylko wzrok, słuch i mowę od pierwszych dni życia (podobnie jak metoda Domana). Metoda dr Anety Czerskiej pozwala także rozwinąć myślenie operacyjne, kreatywność, wyobraźnię i pamięć fotograficzną.

3. Rozwój pamięci czy zdolności matematycznych?

Karty z kropkami można zrobić samemu. Rodzice używają do tego celu papierowych kwadratowych kart (dostępnych w cenie 35 zł – patrz OFERTA). Za pomocą dziurki w płycie DVD lub CD odrysowują czerwonym flamastrem kropki.

Wtedy przychodzi jednak moment zastanowienia. W jakim układzie narysować kropki.

Rodzice, którzy chcieliby rozwijać zdolność subitacji preferują dowolne, chaotyczne układy. Mają nadzieję, że dowolnie porozrzucane kropki nie będą tworzyły żadnego obrazu. Nie chcą bowiem, aby maluch kojarzył daną liczbę z konkretnym obrazem.

Tymczasem sami wpadają w te sidła. Nawet jeśli kropki są porozrzucane chaotycznie, nasza wyobraźnia płata nam figla i nagle spostrzegamy motyla, albo na przykład dwa przytulone wróbelki. Uczestnicy szkolenia „Cudowna matematyka” pytają wtedy, czy dziecko czasem nie zapamięta tego konkretnego ułożenia.

Aby tego uniknąć, niektórzy rodzice przekręcają kartę, o 90 stopni, o 180 i 270. Czy to pomaga? Jeśli Mona Lisę obrócimy o 90 stopni, czy przestanie być Mona Lisą?

Jeśli więc dziecko dostrzeże w układzie kropek motyla, to okręcanie karty nie pomoże. Z tego powodu rodzice, absolwenci szkolenia chwalą sobie program komputerowy, który prezentuje zbiory elementów za każdym razem rozsypane w innym układzie.

4. Nie dla każdego wieku

Glenn Doman zalecał, aby noworodkom prezentować większe obiekty, gdyż na początkowym etapie nauki matematyki rozwijamy u maluszka wzrok.

Tymczasem u przedszkolaków pojawia się inna trudność. Zdaniem Domana, w wieku 3 lat dzieci tracą zdolność subitacji, a nauka matematyki staje się trudniejsza.

Dlatego dzieci powyżej 3 roku życia, częściej niż maluszki, odmawiają patrzenia na karty z kropkami. Szczęśliwie program komputerowy do nauki matematyki jest bardzo atrakcyjny dla dzieci w każdym wieku, zarówno tych poniżej 3 roku życia, jak i dla przedszkolaków, a nawet dzieci szkolnych.

5. Subitacja to tylko wstęp

Zdolności małych dzieci zachwycają. Mają one nie tylko wrodzone, naturalne zdolności matematyczne, ale także bardzo szybko się uczą. Wszystko je interesuje i niezwykle szybko zapamiętują.

Właśnie z tych powodów nie przedłużaj zabaw z subitacją. Przeznacz na to dwa tygodnie. Jeśli dziecko straci cierpliwość dla czerwonych kropek i zniechęci się do nauki matematyki, to bardzo trudno będzie później zmienic jego nastawienie.

Tymczasem nauka subitacji z kartami powinna być tylko wstępem do nauki matematyki. Skoro doświadczalnie potwierdzono umiejętności elementarnej arytmetyki u niemowląt oraz ujawniono zdolność abstrakcyjnego myślenia, to uczmy maluchy arytmetyki.

I co dalej?

Nauka wymieniania po kolei nazw liczb: jeden, dwa, trzy, cztery… nie różni się niczym niż wypowiadanie kolejno słów wiersza „Stoi na stacji lokomotywa, ciężka, ogromna i pot z niej spływa…”

Wypowiadanie ciągów liczb nie jest matematyką. Jest nią umiejętność liczenia: dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. I to nie tylko w zakresie liczb naturalnych.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby pokazać dziecku działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych oraz na liczbach ujemnych. Ale jak to zrobić? Tego także uczą się rodzice małych dzieci na szkoleniu „Cudowna matematyka”.

Nie używamy liczmanów, kasztanów, ani żadnych innych przedmiotów. Noworodki mają przecież zdolność myślenia abstrakcyjnego.

Tymczasem liczmany odwracają uwagę dziecka od relacji między liczbami. Dostrzeganie tych relacji stanowi najatrakcyjniejszy element nauki. Pozwólmy, aby umysł dziecka znalazł przyjemność w obserwowaniu tych relacji i znajdował reguły w informacjach, które wydają się być chaotyczne.

Odnajdując reguły w chaosie informacji, rozwijamy myślenie operacyjne, a dzięki temu inteligencję i kreatywność. W tym procesie najważniejszym ogniwem jest jednak rodzic, dlatego pierwszym krokiem musi być edukacja rodzica.

Sprawdź, kiedy odbędzie się najbliższe szkolenie dla rodziców „Cudowna matematyka”.

Program komputerowy do nauki matematyki

Program komputerowy służy rodzicom do nauki dzieci przez lata. Zawiera zakres szkoły podstawowej: dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie na liczbach naturalnych, ułamkach zwykłych, dziesiętnych oraz liczbach ujemnych. Uczy także skracania ułamków zwykłych, przyporządkowywania im ułamków dziesiętnych oraz obliczania procentu z liczby.

Program jest pomocą dydaktyczną dla wykształconego rodzica. Dlatego dostępny jest tylko dla absolwentów szkolenia dla rodziców „Cudowna matematyka”. Program nie zawiera instrukcji, dlatego nie będzie przydatny dla innych rodziców.

Program umożliwia dziecku wybór wielu kolorów i rodzajów elementów w zbiorach, co bardzo uatrakcyjnia naukę.

Korzystają z niego z równym zapałem zarówno noworodki, jak i przedszkolaki, a nawet dzieci szkolne. U tych ostatnich poprawia się szybkość rozwiązywania zadań.

A co się stanie w szkole z dzieckiem uzdolnionym matematycznie?

Wczesna edukacja matematyczna jest nadal zjawiskiem rzadkim. Większość rodziców w ogóle nie uczy swoich dzieci matematyki. Mimo to uzdolnieniami matematycznymi obdarzona jest więcej niż połowa dzieci w klasie zerowej, a 1/4 jest wybitnie uzdolniona.

Tymczasem po ośmiu miesiącach nauki liczba wybitnie uzdolnionych uczniów spada o połowę, jak wskazuje prof. zw. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska w swoich badaniach .

Badając młodzież szkolną uważa się, że uzdolnienia matematyczne przejawia 8-12 procent uczniów. Oznacza to, że edukacja szkolna nie tylko nie rozwija zdolności matematycznych, ale je zabija.

Przyjrzyjmy się, kto jest za to odpowiedzialny i jak temu przeciwdziałać?

Sprawdź efekty

Jeśli będziesz uczyć matematyki w najmłodszych latach, to jak szybko będzie ono liczyć w wieku 7 lat?

Nie zwlekaj! Zacznij tak szybko, jak to możliwe. Nawet jeśli dziecko ma 6 miesięcy albo 6 lat.

Zapraszamy do wysłania zgłoszenia

Chcesz wiedzieć, jak nauczyć małe dziecko matematyki w pół minuty dziennie?

, , ,

This article was written by dr Aneta Czerska

Menu