Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 7-10 lat?

Rozwój dziecka wczesnoszkolnego w wieku 7-10 lat jest bardzo ważny dla całego dalszego życia. W tym czasie, który jest właściwie końcem okresu plastyczności mózgu, zaczyna się szkoła, co często wiąże się z ogromnym stresem. Młody uczeń ma nadal ogromną zdolność uczenia się, ale też zdolność oceny i porównania. Często zaczyna uczyć się czytać, ale musi czytać banały.

Choć mózg jest niemal całkowicie ukształtowany, a wprowadzenie zmian w rozwój dziecka w wieku 7-10 lat będzie trudnym zadaniem, to w najbliższym roku zadzieje się w mózgu więcej niż przez całą resztę życia. Właśnie dlatego warto zrobić wszystko co tylko możliwe, aby wesprzeć rozwój dziecka wczesnoszkolnego, uzupełnić zaniedbane obszary i zapobiec dysfunkcjom. Im szybciej podejmiemy działania, tym większa szansa na sukces.

rozwój dziecka wczesnoszkolnego 7-10 lat


Jak zacząć prawidłowo wspierać
rozwój dziecka w wieku 7-10 lat?

Z całego cyklu szkoleń dla rodziców dzieci w wieku 7-10 lat przeznaczonych jest sześć. Kolejność będzie uzależniona od indywidualnych preferencji i problemów, które dostrzega rodzic.

Intelektualny Rozwój Dziecka
wczesnoszkolnego w wieku 7-10 lat

Nauka czytania

Nauka czytania przez składanie liter jest najtrudniejszą z metod. Natomiast metoda sylabowa przynosi tylko pozorne efekty – choć dziecko artykułuje poprawnie wyrazy i zdania, to nie rozumie tego, co czyta. Wystarczy zasłonić obrazek lub skserować czytankę z inną ilustracją, aby zaobserwować zupełny brak zrozumienia treści. Czy są zatem inne, bardziej efektywne metody?

Może już słyszałeś, że czytanie na głos, spowalnia tempo i zmniejsza zrozumienie. Ale jakie są inne opcje? Może nie wiesz, jak codziennie ćwiczyć czytanie z dzieckiem i jednocześnie być pewnym, że dziecko czyta poprawnie – nie każ mu czytać na głos!

Kiedy już raz dziecko upora się z danym wyrazem, a występuje on często w tekście – jak imię głównego bohatera – to chcielibyśmy, aby dziecko rozpoznawało ten wyraz i czytało go szybko i płynnie w dalszych częściach tekstu. Tymczasem tak się nie dzieje. Co zatem stoi na przeszkodzie i co zrobić, aby dziecko nabyło tak oczywistą umiejętność? Spotkajmy się zatem na szkoleniu dla rodziców Nauka czytania – grupowym w Warszawie lub indywidualnym online.

Proponowane szkolenie

Nauka czytania


Uzupełnianie zaniedbanych struktur w rozwoju dziecka 7-10 lat

Czy wiesz, że prawidłowe pełzanie i raczkowanie są odpowiedzialne za 3 poziomy rozwoju mózgu? Wszystkich poziomów jest 7. Zatem, dziecko, które nie pełzało prawidłowym ruchem naprzemiennym, dynamicznie na dystansie 50 metrów dziennie nie zdołało rozwinąć w pełni swojego mózgu, a przez to i swojego potencjału. Podobnie jest z dzieckiem, które nie raczkowało: dynamicznie, naprzemiennie, na dystansie 400 metrów dziennie.

Glenn Doman zauważył, że jeśli zdrowe dziecko z jakiegokolwiek powodu nie przejdzie choćby jednej fazy, to nie będzie w pełni zdrowe i normalne, dopóki nie będzie miało okazji uzupełnienia tego brakującego etapu. Tymczasem okres największej plastyczności mózgu dobiega końca, dlatego jak najszybciej należy podjąć wszelkie starania, aby uzupełnić zaniedbane obszary i  rozwój dziecka wczesnoszkolnego 7-10 lat . Odpowiednie zalecenia przekazuje doktor Czerska w trakcie zajęć Ruch kluczem do inteligencji.

Przyczyn problemów z nauką szkolną jest więcej. Mogą być one związane z nieprawidłowym manualnym rozwojem dziecka, który należy stymulować już od urodzenia. Tymczasem niewielu rodziców wie, jak wspierać rozwój manualny w pierwszym roku życia. W tym czasie niemowlęta powinny osiągnąć aż cztery kluczowe umiejętności w zakresie sprawności manualnej.

Kolejnym problemem, kiedy analizujemy rozwój dziecka wczesnoszkolnego 7-10 lat, są niewygaśnięcie odruchy. Jedne mogą się objawiać nadwrażliwością dźwiękową, problemami ze skupieniem uwagi lub nieśmiałością. Są też takie, które powodują, że dziecko chodząc unosi pięty, jakby sprężynując. Po 10 roku życia nie będzie już można zapobiec dysfunkcjom i kłopotom w szkole. Dlatego spotkajmy się na zajęciach grupowych lub indywidualnych online – Ruch kluczem do inteligencji.

Proponowane szkolenie

Ruch kluczem do inteligencji


Skrzyżowana lateralizacja

Problemy z nauką, a w tym dysleksję, będą miały też dzieci, które mają skrzyżowaną lateralizację. Może być ona dziedziczna, ale często jest spowodowana nieodpowiednio dobranymi do wieku ćwiczeniami manualnymi i zabawami ruchowymi. Można ją z łatwością osiągnąć stosując na przykład hulajnogę.

Lateralizacja jest jednostronna, jeśli wiodące jest oko, ręka, noga i ucho po jednej stronie ciała, a więc dla przykładu prawe oko, prawa ręka, prawa noga i prawe ucho. Przeciwna ręka, noga, oko i ucho mają rolę asystującą. Dziecko może wybrać jako wiodące oko, rękę, nogę i ucho po lewej stronie – tak też będzie dobrze. Ale w każdym innym przypadku będziemy mówili o skrzyżowanej lateralizacji, a z tym wiążą się problemy z nauką szkolną czytania czy matematyki.

O ile dzieci ze skrzyżowaną lateralizacją nie mogą uczyć się metodami szkolnymi, to mogą odnieść sukces w czytaniu i matematyce inną metodą – opracowaną przez doktor Czerską, którą to metodę możesz poznać tylko podczas szkoleń dla rodziców: grupowych w Warszawie lub indywidualnych online przez Skype.


Niechęć do nauki szkolnej

Z jednej strony dostrzegasz problemy w nauce szkolnej, podczas gdy twoje dziecko jest znudzone szkołą i nauką. Nie chce czytać, ani odrabiać zadań z matematyki. Zastanawiasz się, jak je zmotywować i jak sprawić, aby czytanie i matematyka były dla niego interesujące. Dlatego warto zupełnie zmienić metodę. Czy wiesz, że od wielu lat do układania programu nauki matematyki w klasach 1-3 nie został zaproszony żaden matematyk. Program nauczania początkowego układają humaniści – nawet w zakresie matematyki. Dlatego popełnione są drastyczne błędy. Z tych powodów w ciągu pierwszych 8 miesięcy nauki w pierwszej klasie liczba dzieci uzdolnionych matematycznie spada o połowę. A na początku, gdy młodzi uczniowie rozpoczynali naukę aż połowa z nich była uzdolniona matematycznie, a 25% było wybitnie uzdolnionych.

Jak nauczyć dziecko matematyki?

Liczenie przedmiotów po kolei osłabia naturalne zdolności matematyczne, a tłumaczenie działań z użyciem przedmiotów takich jak kasztany czy patyczki, osłabia zrozumienie. Pokazały to badania na Uniwersytecie Chicago. Dodatkowo nie wolno także ograniczać się do liczenia w zbiorze do 20. Ale tak właśnie jest ułożony program nauczania w szkole podstawowej w klasach 1-3.

O ile nauczyciel nie może zmienić programu nauczania, to jest odpowiedzialny za niechęć i lęk przed matematyką. Młody uczeń przejmuje te negatywne odczucia do matematyki od swojej nauczycielki. Prof S. Bellock tłumaczy, że większość z nich to humanistki, które nienawidzą matematyki, a na studiach wybrały pedagogikę, aby nie mieć nigdy w życiu do czynienia z matematyką.

Zatem nie powinno nikogo dziwić, że w mimo iż rodzimy się z mózgami wyposażonymi w zdolności matematyczne, to co trzeci dorosły wolałaby umyć łazienkę niż rozwiązać zadanie z matematyki, a połowa dzieci wolałaby zjeść brokuły (badania fundacji Change the Equation i Raytheon Corporation). Tymczasem wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów o umysłach ścisłych.

Nauka matematyki w metodzie Cudowne Dziecko

Twoje dziecko może błyskawicznie i w pamięci robić działania na ułamkach zwykłych i obliczać procenty z liczby. A dodatkowo będzie dostrzegać piękno w liczbach i uwielbiać matematykę. Pomóż mu cieszyć się tym, co i tak musi robić.

Podczas szkolenia „Wczesna nauka matematyki” zdobędziesz wiedzę, jak uczyć i bawić się z dzieckiem nie tylko dodając i odejmując, ale także mnożąc i dzieląc – nie tylko liczby naturalne, ale także ułamki zwykłe, dziesiętne, liczby ujemne oraz licząc procenty. Będziesz wiedzieć, jak pracować z dzieckiem zarówno dziś, jak i przez kolejne lata – aż do klasy szóstej. W metodzie Cudowne Dziecko rodzic niczego nie tłumaczy, a jedynie pozwala na obserwacje. Dzięki temu rodzice nie będą odpowiedzialni za to, że źle coś wytłumaczyli. A przy okazji uczeń będzie inteligentniejszy, gdyż samodzielne myślenie i wyciąganie wniosków zmienia fizycznie mózg, podczas gdy słuchanie czyjegoś tłumaczenia nie tylko niczego nie zmienia, ale jest nudne.

Proponowane szkolenie

Wczesna nauka matematyki


Dieta a inteligencja

Za spowolnione myślenie, ociężałość umysłową i niechęć do pracy odpowiada w dużej mierze dieta. Badania na temat związków diety i problemów neurologicznych są rzadkie, ale wiemy obecnie, przy jakiej diecie dzieci z problemami neurologicznymi i uszkodzeniami mózgu nie miałyby szans na rozwój. Jedne produkty spowalniają myślenie, a inne są niezbędne dla myślenia i prawidłowego rozwoju. Więcej informacji uzyskasz podczas szkolenia, na którym omawiamy diety i terapie naturalne dla zdrowia i rozwoju dziecka nie tylko w wieku 7-10 lat.

Proponowane szkolenie

Dieta i terapie naturalne


emocjonalny i społeczny Rozwój dziecka wczesnoszkolnego 7-10 lat

Słaba motywacja

Od bardzo wczesnego dzieciństwa uczymy dziecko natychmiastowej gloryfikacji, dając mu niewielkie nagrody za zachowanie zgodne z naszymi oczekiwaniami. Rodzice reagują entuzjazmem i biciem brawo, kiedy dziecko np. wygra w grze planszowej. Przedszkolanka nagradza dziecko cukierkiem, lizakiem lub nalepką za siedzenie cicho i za grzeczne rysowanie. Dentysta nagradza  malutkim upominkiem za wizytę. Tymczasem im dłużej dziecko nauczy się czekać na nagrodę, tym większe sukcesy odniesie w życiu. Najważniejsze rzeczy w życiu wymagają cierpliwego budowania i długiego czekania na efekt. Jest tak z edukacją, odchudzaniem, oszczędzaniem, czerpaniem satysfakcji z pracy i budowaniem związków. Czy zatem twoje dziecko umie cierpliwie czekać na efekt? Czy aby na pewno jest dobrze przygotowane do życia? 

Proponowane szkolenie

Rozwój emocjonalny

Problemy wychowawcze

Czy twoje dziecko wykonuje polecenia od razu? Czy wydajesz polecenia raz, czy musisz je wielokrotnie powtórzyć? Jeśli dziecko ich nie wykonuje, to po co je w ogóle wydawać. Tymczasem dziecko może utożsamiać się z twoimi poleceniami. Może nie tylko je wykonywać, ale nawet być przekonane, że samo tego chciało i to wymyśliło.

Czy zależy ci na tym, aby dziecko posprzątało pokój, sprzątnęło swoje rzeczy z przedpokoju lub zmyło po sobie talerz? Nawet jeśli dziś dziecko wykona twoje polecenie, to czy uporządkuje swoje rzeczy, kiedy ciebie zabraknie, na przykład podczas letniego obozu czy wyjazdu szkolnego?

Relacje między mężem i żoną rzutują na relacje rodziców z dzieckiem. Na przykład, jeśli jeden z małżonków krytykuje przy dziecku drugiego, to jednocześnie przyzwala, aby dziecko było niegrzeczne względem tego drugiego rodzica. Ale często przyczyną kłótni między rodzicami jest złe zachowanie dziecka. Zatem problemy wychowawcze z dzieckiem generują kłótnie małżeńskie, a kłótnie małżeńskie generują problemy wychowawcze z dzieckiem. Czy wiesz, jak wyjść z tego błędnego koła?

Działa też inne błędne koło. Jeśli dziecko jest niegrzeczne, rodzice niechętnie spędzają z nim czas. Wolą zostać w pracy. A im mniej czasu spędzają z dzieckiem, tym słabsza jest ich relacja, a dziecko jest jeszcze bardziej nieznośne.

Szkolenie Rozwój emocjonalny 2 zaczynamy od zapisania wszystkich problemów uczestników. Następnie poszczególne zagadnienia objęte szkoleniem są omawiane na przykładach, które podali uczestnicy, aby każdy otrzymał odpowiedź na swoje problemy i pytania.

Proponowane szkolenie

Rozwój emocjonalny 2

Motoryczny Rozwój dziecka
wczesnoszkolnego 7-10 lat

To bardzo dobrze, jeśli dostrzegasz problemy motoryczne swojego dziecka. Dzięki temu możemy mu pomóc i uzupełnić rozwój obszarów, które wymagają wsparcia. Być może twoje dziecko unika, jakiegoś rodzaju ruchu lub dźwięku. Być może coś sprawia mu dyskomfort. Dziecko poprawnie rozwinięte powinno uwielbiać wszelkie rodzaje ruchu: wspinanie, bieganie, skakanie, bujanie, zjeżdżanie, jazdę na dwukołowym rowerze, przeskakiwanie po kamieniach w strumieniu itp. Jeśli spostrzegasz swoje dziecko jako spokojne, to zastanów się, dlaczego unika szalonego, dynamicznego ruchu. Spotkajmy się na Ruch kluczem do inteligencji, aby pomóc mu uporać się z tym, co je blokuje.

Proponowane szkolenie

Ruch kluczem do inteligencji