Aktualności

Wszystko o nauce czytania w telegraficznym skrócie

Nauka czytania małego dziecka już przestaje dziwić, choć jeszcze bywa, że wywołuje krytykę otoczenia. Na Internecie można znaleźć tysiące filmów, na których małe dzieci potrafią chwalą się swoimi umiejętnościami. Zasadniczo, to chwalą się rodzice, bo małe dzieci nawet nie wiedzą, że ich umiejętności w tak młodym wieku są nietypowe. Jeśli rozważasz rozpoczęcie nauki, przeczytaj kilka faktów, które przydadzą Ci się na początek.

Jakie są metody?

Metody nauki czytania możemy podzielić na trzy grupy:

  1. globalne – polegają one na prezentacji całych wyrazów,
  2. sylabowe – polegają one na nauce sylab, jako jednostek składowych,
  3. analityczno-syntetyczne – polegają na nauce liter czy głosek i ich łączenia w wyrazy.

Od kiedy zacząć?

W zależności od wybranej metody naukę czytania można rozpocząć:

  1. od urodzenia metodą globalną,
  2. od wieku 5-6 lat metodą sylabową,
  3. od 6-7 roku życia metodą analityczno-syntetyczną.

Jakie są efekty szkolnej nauki czytania?

30% dzieci z dużych miast ma dysleksję. Kolejne 30% ma inne problemy rozwojowe i nie radzi sobie z wyzwaniami, jakie stawia szkoła. Nawet jeśli nauczą się czytać, to 22% z nich nie rozumie sensu czytanego tekstu. 15% nastolatków ma na tyle duże kłopoty z czytaniem, że nie są oni przygotowani do dalszej edukacji ani aktywności na rynku pracy.

Dlaczego szkoła nie uczy czytać?

  1. Nauczyciele nie znają metod nauki czytania – 20% z nich nie zna żadnej metody nauki czytania.
  2. Są oni źle przygotowani podczas studiów do nauki czytania. Na studia pedagogiczne trafiają osoby, które nie dostały się na inne kierunki. Studenci pedagogiki nie są zainteresowani przedmiotem studiów, ponieważ zakładają, że nigdy nie będą pracować jako nauczyciele, bo ta praca jest słabo płatna.
  3. Nauczyciele oczekują, że mali uczniowie będą umieli czytać przychodząc do szkoły. Wtedy praca nauczyciela jest łatwa.
  4. Nie jest możliwe, aby jedna dorosła osoba poprawiła umiejętność czytania 20 uczniów, z który każdy jest na innym poziomie nauki czytania i każdy uczy się w innym tempie. Dlatego nauczyciele zadają do domu, aby uczniowie nauczyli się czytać tekstu z elementarza. A za zrobienie pracy domowej odpowiada rodzic. I to on ostatecznie uczy swoje dziecko czytać.
  5. Nowy bezpłatny elementarz został przygotowany przez przedszkolankę, która nie uwzględniła współczesnej wiedzy o metodyce nauczania. Autorytety pedagogiczne: naukowcy, badacze, pracownicy wyższych uczelni są oburzeni brakami w podejściu metodologicznym i błędami merytorycznymi, logicznymi i językowymi.

Dlaczego uczyć czytać zanim dziecko pójdzie do szkoły?

  1. Najprzyjemniej uczyć się w domu, czując miłość, akceptację i radość z sukcesów.
  2. Rodzic jest najlepszym nauczycielem, bo najlepiej zna swoje dziecko i potrafi dostosować program nauki do zainteresowań dziecka, a przede wszystkim jego poziomu. Rodzic jest najlepszym nauczycielem, pod warunkiem, że jest odpowiednio przeszkolony i posiada wiedzę, jak nauczyć małe dziecko czytać.
  3. Dziecko jest najlepszym uczniem. Im jest młodsze, tym szerszym spektrum zdolności dysponuje. Z czasem zdolności te zanikają, a nauka staje się trudniejsza.
  4. Ucząc się czytać, dziecko może rozwijać swoje zdolności, dzięki czemu staje się bardziej inteligentne i uczy się jeszcze szybciej.

Jak uczyć czytać?

1. Etap pierwszy – czytanie dla rozwoju

Zacznij naukę czytania holistyczną metodą Cudowne Dziecko, aby dziecko nie tylko uczyło się czytać całymi wyrazami i ćwiczyło pamięć fotograficzną, ale przede wszystkim, aby samo odszyfrowało kod liter.

Nie ucz liter, póki dziecko samo nie wpadnie na pomysł, która litera oznacza który dźwięk. Jeśli nauczysz dziecko liter, zaprzepaścisz szansę na rozwój myślenia operacyjnego. Umysł nie może wymyślić tego, czego został już nauczony. A to ogromna porażka dla rozwoju kreatywności.

Codziennie prezentuj dziecku całe wyrazy i zdania. Nie później niż po dwóch tygodniach od rozpoczęcia, podaruj dziecku pierwszą książkę, którą będzie potrafiło samo przeczytać. To zmotywuje je do dalszej nauki. Łatwy harmonogram nauki, magiczny sposób prezentacji i budowę pierwszych książek poznasz podczas szkolenia dla rodziców Wczesna nauka czytania dla rozwoju.

Przez 6-9 miesięcy nauki wykonuj systematycznie wszystkie działania, które poznasz na szkoleniu, aby szybko zaobserwować efekty. Po roku od rozpoczęcia nauki, jeśli Twoje dziecko nie czyta jeszcze dowolnych nowych tekstów,  możesz wspierać się innymi metodami.

2. Etap drugi – łączenie metod

Jeśli uczyłeś nie krócej niż 9 miesięcy, a Twoje dziecko ma już 6 lat i za kilka miesięcy rozpocznie naukę w szkole, możesz przygotować dziecko do czytania przez składanie liter, którego będzie oczekiwała nauczycielka.

Najpierw należy jednak sprawdzić, czy dziecko dysponuje umiejętnością analizy i syntezy dźwiękowej. Jest to umiejętność mózgu, która umożliwia czytanie przez składanie sylab i głosek.

Aby się upewnić, trzeba zadać dziecku kilka zagadek, zaczynając od najłatwiejszych. Kolejno sprawdzamy umiejętność:

  • syntezy sylabowej – sylabizujemy wyrazy (najpierw krótkie) i pytamy, jaki wyraz mieliśmy na myśli, np.: ma-ma
  • syntezy głoskowej – głoskujemy wyrazy (najpierw krótkie) i pytamy, jaki wyraz mieliśmy na myśli, np.: k-o-t

Jeśli dziecko potrafi poprawnie odgadywać wyrazy 6-literowe, które głoskujemy, to możemy zacząć naukę z Elementarzem Falskiego.

Jeśli dziecko potrafi poprawnie odgadywać wyrazy 10-głoskowe, to możemy rozpocząć naukę z nowym, bezpłatnym elementarzem rządowym. Jaki wyraz ma aż tyle głosek? Wyraz “Pasikonikowa” ma 10 głosek, a wyraz “wisienkami” ma 9 głosek.

Uwaga na błędy

Nawet nauczyciele popełniają błędy, mimo iż ukończyli 5-letnie studia pedagogiczne. Dlatego bardzo często rodzice mają obawy, czy podołają sami nauce czytania. Jeśli Ty również masz takie obawy, przyjdź na szkolenie dla rodziców, a w ciągu jednego dnia staniesz się najlepszym nauczycielem swojego dziecka.

Nieprzygotowani rodzice często popełniają błędy, zarówno w nauce globalnej (krok1), jak i w nauce przez składanie liter (krok 2).

Prezentacje wyrazów i zdań bywają nudne, monotonne i zbyt wolne. Wyrazy zbyt często się powtarzają i są niewłaściwie dobrane, przez co utrudniają naukę. Książki nie są interesujące – nie zawierają elementu niespodzianki.

W nauce składania głodek rodzice sugerują się wyglądem wyrazu i literami, które wchodzą w jego skład. Tymczasem głoskuje się inaczej niż literuje. Pozornie prosty wyraz “babcia” głoskuje się jak b-a-p-ci-a.

A jak od takiego głosowania dotrzeć do nauki czytania? Odpowiedzi na wszystkie pytania odnajdziesz podczas szkolenia dla rodziców.

 

[call_to_action url=”https://cudownedziecko.pl/dt_catalog/nauka_czytania/” button_text=”Czytanie dla rozwoju”]Jeśli chcesz, wiedzieć jak łatwo i szybko nauczyć małe dziecko czytać ze zrozumieniem, a przy tym zapobiec dysleksji i ocalić jego zdolności, zapisz się na szkolenie dla rodziców. [/call_to_action]