Baza wiedzy

Matematyka dla dzieci: Jak nauczyć dziecko liczyć?

Czy matematyka dla dzieci to nauka liczenia? Dlaczego nie powinno uczyć się liczyć do 10, ani do 20, ani po kolei 1, 2, 3…? Dlaczego zabawy matematyczne dla dzieci są nudne i wbrew pozorom nie mają walorów edukacyjnych?

Matematyka dla dzieci: Jak nauczyć dziecko liczyć?

Większość rodziców zastanawia się, jak nauczyć dziecko liczyć, dopiero po pierwszych próbach. Matematyka dla dzieci często jest rozumiana jako nauka liczenia do 10, a później do 20. Uważa się, że to lepiej przygotuje dziecko do edukacji szkolnej. Cel jest ważny, ale czy to właściwa droga? Spójrzmy na efekty. Blisko jedna trzecia dorosłych wolałaby umyć łazienkę niż rozwiązać problem matematyczny[1]. Większość dzieci wolałaby zjeść brokuły niż rozwiązać zadanie z matematyki[2]. Gdzie zatem leży problem: w dziecku czy w niewłaściwej metodzie? Zatem jak nauczyć dziecko matematyki?

 

Kiedy zacząć uczyć dziecko liczyć?

Potwierdzono naukowo, że każde zdrowe niemowlę dysponuje szeregiem naturalnych, wrodzonych zdolności matematycznych. [3]. Niemowlęta mają mózgi wyposażone w sprawne struktury odpowiedzialne za arytmetykę elementarną oraz zdolność abstrakcyjnego myślenia [4]. Zatem można rozpocząć naukę liczenia od urodzenia.

Zdolności te wygasają. Proces ten zaczyna się od 6 miesiąca życia, ale nasila się około 3 roku życia [5]. Aby zdolności utrzymać, należy je ćwiczyć. Zatem nie tylko można, ale trzeba uczyć liczyć i należy zacząć tak wcześnie, jak to tylko możliwe.

Niestety zabawy nastawione na ćwiczenie logiki nie rozwijają tych zdolności, ale osłabiają je [6] . Dlatego im rodzice i wychowawcy częściej sięgają po zabawy logiczne, tym szybciej pomniejszają potencjał intelektualny małego dziecka.

 

Matematyka dla dzieci to doskonalenie działania mózgu

Wczesna nauka matematyki opracowana przez doktor Anetę Czerską, matematyka, pedagoga i dydaktyka, stosowana w okresie największej plastyczności mózgu – od urodzenia do 9 roku życia,

  • rozwija i zapobiega zanikowi naturalnych zdolności matematycznych, charakterystycznych dla każdego małego dziecka,
  • pomnaża inteligencję,
  • ćwiczy myślenie operacyjne, wyobraźnię i pamięć,
  • zapobiega dyskalkulii i niechęci do matematyki,
  • usprawnia liczenie w pamięci,
  • ułatwia szybkie wpadanie na rozwiązania,
  • uczy rozumowania i dostrzegania szczegółów,
  • stymuluje wzrok, słuch i mowę.

Wystarczy tylko pół minuty dziennie, ale nauka powinna być systematyczna.

 

Jak nauczyć dziecko liczyć?

Poniżej znajdziesz wiele ciekawych informacji na temat matematyki dla dzieci i tego, jak nauczyć dziecko liczyć, ale pełną wiedzę tej nowej unikalnej metodzie zyskasz tylko podczas szkolenia dla rodziców: grupowego lub indywidualnego online.

 

Po szkoleniu będziesz wiedzieć, jak poświęcając pół minuty dziennie:

  • nauczyć dziecko matematyki w sposób ciekawy,
  • rozwinąć zdolności matematyczne,
  • pomnożyć jego inteligencję, pamięć i myślenie operacyjne,
  • bawić się z dzieckiem matematyką.

Po szkoleniu możesz skorzystać z naszych pomocy edukacyjnych lub przygotowywać je samodzielnie. W naszej ofercie znajdziesz:

  1. karty i książkę “161 gier i zabaw matematycznych dla dzieci w wieku 2-12 lat“;
  2. Wiele plików PDF w naszym sklepie online do pobrania i samodzielnego wydruku, a wśród nich fantastyczny zbiór zadań, zawierający 87 kart pracy pt. Jak nauczyć dziecko liczyć. Dodawanie i odejmowanie do 10, do 20, do 30. Pliki PDF do nauki matematyki zostały zebrane w Pakiet Matematyka do pobrania;
  3. Edukacyjny program komputerowy i aplikację do nauki matematyki “Cudowna matematyka” – który jest narzędziem do nauki matematyki, pomocą rodzica, a nie zabawką dla dziecka;
  4. Karty do nauki odczytywania czasu na zegarze
  5. Pakiet 50 plansz do gier strategicznych

Jeśli chcesz poznać naukę matematyki w metodzie Cudowne Dziecko, którą opracowała dr Aneta Czerska, to szkolenie dla rodzica jest jedynym sposobem. Materiały edukacyjne są niezależnymi produktami i nie prezentują koncepcji nauki.

Szkolenie online prowadzimy w dwóch formach: indywidualnej i grupowej, na żywo, w czasie rzeczywistym, z możliwością zadawania pytań.

Jak nauczyć dziecko liczyć Nauka liczenia Matematyka dla dziecka matka z dzieckiem i liczydła


 

NAUKA LICZENIA

 

Kiedy i jak dziecko uczy się liczyć?

Wydaje się, że nauczyciel powinien wiedzieć, jak nauczyć dziecko liczyć, ale tak nie jest. Matematyk po studiach otrzymuje w szkole pensję w wysokości 2500 zł. Jeśli rozpocznie pracę w korporacji, jego wynagrodzenie wyniesie 7 tysięcy zł. Po pięciu latach pracy w szkole otrzyma 2800 zł miesięcznie, a w korporacji 10 tysięcy [7] .

Zatem matematyki w klasach 1-3 oraz w przedszkolu uczą pedagodzy czyli humaniści. Podręczniki i zadania z matematyki też są napisane  przez humanistów. Zatem skoro ani nauczyciel, ani podręcznik nie wie, jak nauczyć dziecko matematyki, zatem nadzieją są rodzice. Niestety popełniają oni wiele błędów, gdyż nie są świadomi naturalnych zdolności małego dziecka i nie potrafią ich rozwijać.

 

 

To, że rodzice nie chcą krzywdzić swoich dzieci, jest oczywiste, ale trzeba jeszcze wiedzieć, jak nrozwijać naturalne zdolności matematyczne. Trzeba wiedzieć, jak nauczyć dziecko liczyć, bawiąc się przy tym, oraz jak grać, aby dziecko szybko odkryło strategię gry. W tym na pewno pomoże Ci matematyczna i pedagogiczna wiedza, którą wyniesiesz ze szkolenia dla rodziców Wczesna nauka matematyki oraz książka “161 gier i zabaw matematycznych dla dla dzieci w wieku 2-12 lat“.

 

 


 

Jak nauczyć dziecko matematyki – 8 kroków

Jeśli chcesz w pełni wiedzieć, jak nauczyć dziecko liczyć, a nawet więcej – jak nauczyć dziecko matematyki, to zastosuj 8 poniższych kroków. Dzięki temu:

  • matematyka będzie dla dziecka prosta,
  • oboje będziecie się świetnie bawić matematyką,
  • wystarczy tylko pół minuty dziennie, ale jeśli masz 5-15 minut dziennie, to będziesz wiedzieć, jak je spędzić miło i pożytecznie,
  • nauczysz dziecko matematycznego sprytu.

Możesz zrobić kilka kroków, ale wystarczy zrobić pierwszy!

1. Weź udział w szkoleniu dla rodziców Wczesna nauka matematyki

Poznaj naukę matematyki w metodzie Cudowne Dziecko, aby zachować i rozwinąć naturalne zdolności matematyczne każdego małego dziecka. Dodatkowo rozwiniesz myślenie operacyjne, a przez to także mowę, kreatywność i inteligencję.

 

2. Codziennie stosuj program do nauki matematyki Cudowna matematyka

Wystarczy pół minuty dziennie, ale codziennie, aby zachować naturalne zdolności matematyczne, a także przekazać dziecku wiedzę. I nie trzeba nawet umieć, rozumieć czy lubić matematyki. Już nigdy więcej nie będziesz się martwić, jak nauczyć dziecko matematyki. Program komputerowy do nauki matematyki wykona za Ciebie najtrudniejszą pracę związaną z przygotowaniem i prezentacją kart edukacyjnych.

 

3. Codziennie baw się kartami matematycznymi i wybieraj inną grę lub zabawę z książki “161 gier i zabaw matematycznych dla dzieci w wieku 2-12 lat”

Karty matematyczne i książka, zawierająca 161 gier i zabaw matematycznych, zostały opracowane przez doktor Anetę Czerską, matematyka i pedagoga, pasjonatkę matematyki i autorkę metody Cudowne Dziecko. Są one przeznaczone dla dzieci od drugiego roku życia, dla przedszkolaków i uczniów. Pomagają one rodzicowi, który chce wiedzieć, jak nauczyć dziecko matematyki:

  • wprowadzić nowe pojęcia,
  • usprawnić licznie w pamięci,
  • pokazać dziecku piękno układu dziesiętnego.

 

4. Codziennie daj dziecku do wykonania zadania z jednej karty pracy ze zbioru Jak nauczyć dziecko liczyć. Dodawanie i odejmowanie do 10, do 20, do 30. 

Jak nauczyć dziecko liczyć. Dodawanie i odejmowanie do 10, do 20, do 30 to karty pracy z zadaniami dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas 1-2 w postaci pliku PDF do pobrania i samodzielnego wydruku. Skupia on uwagę dziecka na zależnościach liczbowych.

Jak Nauczyć Dziecko Liczyć Dodawanie I Odejmowanie Do 10 Do 20 Do 30 PDF Do Pobrania

5. Ćwicz większe liczby i ciągi liczbowe z matematycznymi zestawami edukacyjnymi  Łączenie kropek część 1 i 2 

Część 1 Łączenia kropek wprowadzi dziecko w świat większych liczb, natomiast część 2 pozwoli ćwiczyć ciągi liczbowe. To natomiast poprawia liczenie w pamięci, ćwiczy dodawanie i odejmowanie oraz przygotowuje do mnożenia i dzielenia.

Łączenie Kropek Wczesna Nauka Matematyki Liczby Po Kolei Część 1 Dla przedszkolaka Zerówki Klasy 0-1

6. Weź udział w szkoleniu dla rodziców Wczesna nauka matematyki 2 

Dzięki drugiej części szkolenia, poszerzysz swój warsztat gier i zabaw. Poznasz ponad 50 strategicznych gier matematycznych. Dowiesz się, jak grać, aby ułatwić dziecku odkrycie strategii i jakie to przyniesie korzyści dla sprawności rozumowania matematycznego.

 

7. Graj w planszowe gry strategiczne

Zestaw Gry strategiczne zawiera 50 plansz, na których codziennie będziecie odkrywać strategię innej gry. Na każdej planszy możesz grać w kilka wariantów jednej gry, a na niektórych planszach w kilka gier. To oznacza niekończącą się rozrywkę i mile spędzone wieczory.

 

 

8. Kreuj jeszcze więcej zabaw matematycznych i gier z kartami Nauka odczytywania czasu na zegarze 

Karty do nauki odczytywania czasu na zegarze pomogą Ci w tym, jak nauczyć dziecko liczyć. Pytania o upływający czas wymagają bowiem umiejętności dodawania i odejmowania, ale nie tylko. Konieczna jest także wyobraźnia i umiejętność liczenia w pamięci. Dlatego nauka odczytywania czasu na zegarze będzie najłatwiejsza jako efekt powyższych pięciu kroków.

Aktywności i zabawy z kartami do nauki odczytywania czasu na zegarze poznasz już na pierwszym szkoleniu Wczesna nauka matematyki.

Nauka Odczytywania Czasu Na Zegarze Karty Zabawy Matematyczne Dla Dzieci dr Aneta Czerska


 

Dlaczego matematyka dla dzieci jest ważna?

Nieustannie wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów o umysłach ścisłych, o wysokich umiejętnościach w zakresie inżynierii,  informatyki, technologii i nauki. Jeśli o każdą pracę ubiegają się 4 osoby, to w tym samym czasie absolwent kierunku matematycznego lub technicznego otrzyma 2 oferty pracy. Z tego powodu w Japonii rezygnuje się z kierunków humanistycznych, ekonomicznych, społecznych i prawnych na wyższych uczelniach.
Im dziecko jest młodsze, tym łatwiej nauczyć je matematyki, szczególnie jeśli możemy jeszcze bazować na naturalnych zdolnościach, jakie posiadają najmłodsi. Tymczasem słaba jej znajomość i lęk przed nią zmniejszają zainteresowanie i osiągnięcia w przedmiotach z nią związanych, takich jak fizyka, chemia, inżynieria, biologia.


 

Matematyka dla dzieci

 

Czy nauka liczenia jest matematyką?

Szkolne rozumienie matematyki, jako nauki wyłącznie o liczbach i pojęciach geometrycznych stało się nieaktualne już w XIX wieku. Od tego czasu zaczęła się ona rozwijać niezwykle dynamicznie, mnożąc swoje dziedziny.

Co to jest matematyka?

Matematyka, pochodzi od greckiego manthánein, które oznacza uczyć się, dowiedzieć. Dostarcza ona narzędzi do uzyskiwania wniosków z przyjętych założeń, zatem utożsamiana jest z prawidłowością rozumowania.
We wszystkich naukach ścisłych weryfikuje się hipotezy za pomocą doświadczeń i dowodów matematycznych, dlatego jej zakres  stale się powiększa. Jest ona fundamentem dla wszystkich nauk przyrodniczych (fizyka, chemia, biologia, astronomia, nauka o Ziemi) oraz matematycznych (informatyka, sztuczna inteligencja i robotyka). Dlatego nazywana jest królową nauk.

 

Co to jest nauka liczenia?

Nauka liczenia jest czasem traktowana jako wstęp do nauki matematyki. Zatem, jeśli zastanawiasz się, jak nauczyć dziecko matematyki, musisz nauczyć je liczyć. Z tego powodu rodzice uczą dzieci liczyć, najpierw do 10, a później do 20.

Nauka liczenia do 10

Jest wiele sposobów, aby nauczyć dziecko liczyć do 10, ale należy pamiętać o kolejności dwóch etapów:

  1. nauczenie nazw określonych zbiorów, czyli pokazać jak wygląda zbiór dwóch, a jak zbiór 3 elementów
  2. nauczenie nazw cyfr, czyli jak zapisujemy kolejne liczby 1, 2, 3…

Niestety oczekuje się od dziecka liczenia po kolei, co nie jest korzystne z punktu widzenia naturalnych zdolności. Nie zdajemy sobie sprawy, że wypowiadanie po kolei nazw liczb ma niewiele wspólnego z nauką liczenia. Uczenie liczb po kolei jest równie niedorzeczne, jak uczenie kolejno słów ze słownika. Są one ustawione w pewnej kolejności (alfabetycznej). Tymczasem dziecko może uczyć się znaczenia wybranych, dowolnych słów, początkowo nie rozumiejąc, w jaki sposób układamy słowa w słowniku. Co więcej dziecko najpierw poznaje wyraz na literę M, tj. mama, a znacznie później poznaje wyraz na literę A, tj. abecadło. Podobnie powinno być z liczbami. Dziecko może poznawać nazwy, jakie nadajemy zbiorom, a dopiero później dowiedzieć się, w jaki sposób je porządkujemy. Niestety na tak małym zbiorze nie widać jeszcze zasad, według których porządkujemy liczby.

Nauka liczenia do 20

Kiedy już dziecko opanuje liczenie do 10, przystępujemy zazwyczaj do nauki liczenia do 20. Podobnie jak we wcześniejszym przykładzie warto pamiętać, że taka nauka dewastuje naturalny potencjał umysłu młodego człowieka (zarówno zdolność subitacji, jak i myślenie operacyjne). Poza tym mówienie po kolei liczb nie jest umiejętnością liczenia. Dziecko wypowiada je kolejno podobnie jak wyrazy w wierszu. Ponadto zbiór liczb do 20 jest zbyt mały, aby dziecko mogło dostrzec zależności między liczbami i zrozumieć, w jaki sposób je porządkujemy. Taka nauka ma jeszcze szereg innych wad. Jest na przykład nauką pamięciową, odtwórczą, za którą krytykujemy szkołę. Nie ma w niej miejsca na samodzielne obserwacje i wyciąganie wniosków.

Szerzej to zagadnienie omówione jest we wspomnianym artykule: “30 powszechnych błędów w nauce liczenia”. Zobacz, jak nie uczyć dziecka liczyć.

Nauka dodawania i odejmowania do 20

W pierwszej klasie uczy się dodawania i odejmowania do 20. Po pierwsze jest to zbyt mały zbiór, aby dziecko mogło dostrzec zależności między liczbami. Dewastuje się tym samym myślenie operacyjne, któremu zawdzięczamy naszą inteligencję. W zamian za to poświęca się bardzo dużo uwagi kolejności liczb i logice. Dewastuje się tym samym naturalne zdolności dziecka.

Poświęca się na to cały rok, zanudzając dzieci. Hołduje bowiem jeden z mitów edukacji, że dziecko musi bardzo dobrze opanować dodawanie i odejmowanie, aby mogło się uczyć mnożenia i dzielenia. Jeśli kierowalibyśmy się taką zasadą w nauce mowy, to powinniśmy mówić do noworodka tylko w czasie teraźniejszym, do czasu, aż nam udowodni, że przyswoiło tą wiedzę. Dopiero wtedy zaczęlibyśmy do niego mówić w czasie przeszłym, a dopiero w kolejnym roku nauki mowy, wdrożylibyśmy czas przyszły i to tylko na 20 czasownikach, podobnie jak naukę czasu teraźniejszego i przeszłego.

Dla porównania obejrzyj film, aby zobaczyć efekty wczesnej nauki matematyki.

 

Dlaczego nauka liczenia to nie jest matematyka dla dzieci?

Szkolna nauka liczenia jest nudna, podobnie jak szkolna nauka języka polskiego. Tymczasem uprawianie matematyki jest równie fascynujące jak mówienie po polsku. Uprawiamy ją zawsze wtedy, kiedy możemy przeprowadzać rozumowanie. Można to z łatwością zaobserwować przy rozwiązywaniu zagadek i łamigłówek.
Przypatrz się poniższym obrazkom. Zaobserwuj, w jaki sposób liczby podpowiadają, ile szarych kratek będzie w danym wierszu lub kolumnie.

Matematyka dla dzieci nauka liczenia zagadki logiczne

Kierując się zaobserwowanymi wyżej regułami, rozwiąż następującą łamigłówkę.

jak nauczyć dziecko matematyki łamigłówka logiczna

Odpowiedzią jest jedna z liter alfabetu. Czy wiesz która? Powiedz ją trzy razy i uśmiechnij się! Czy chcesz się dalej bawić? Jeśli tylko masz ochotę, rozwiąż poniższe:

matematyka dla dzieci zagadka logiczna nauka liczenia matematyka dla dzieci kontra nauka liczenia zagadka łamigłówka logiczna

Czy matematyka dla dzieci to nauka logiki?

Matematyka jest logiczna, podobnie jak gramatyka języka polskiego. Odmiana wyrazów podlega konkretnym regułom, podobnie jak określonym regułom podlegają liczby. Można zatem dostrzec analogie i zastosować je dalej zarówno w nauce liczenia, jak i w gramatyce.
Popatrzmy na dwa przykłady odmiany wyrazów. Na ich podstawie potrafimy wyciągnąć wnioski, zbudować ogólną teorię, którą następnie zastosujemy przy odmianie kolejnego wyrazu.

matematyka-dla-dzieci-a-logika-tabela-dr-Czerska-Cudowne-Dziecko

Nie musimy pamiętać, jakie pytania pomocnicze zadajemy sobie, aby napisać odpowiednią formę dla Celownika (kogo? czego?) lub Narzędnika (z kim? z czym?). Być może nie pamiętasz pytań dla Miejscownika, ale jesteś wstanie wpisać poprawą formę rzeczownika „okno”, tylko patrząc na odmianę dwóch wcześniejszych rzeczowników. Zatem logika ma tyle samo wspólnego z matematyką, co z językiem polskim. Pojawia się zatem kolejne pytanie:

 

Czy trzeba ćwiczyć logikę, aby rozpocząć matematykę dla dzieci?

Przeprowadźmy poprawne matematyczne rozumowanie. Ustaliliśmy, że logika ma tyle samo wspólnego z matematyką, co z językiem polskim. Zatem jeśli ćwiczyć logikę przed rozpoczęciem nauki liczenia, to należy także ćwiczyć logikę przed rozpoczęciem nauki mowy. Tymczasem codziennie matki niemowląt nie uczą logiki, ale uczą mówić swoje dzieci. Zatem matematyki dla dzieci też mogą uczyć. Tylko pewnie nie wiedzą, jak nauczyć dziecko matematyki.

Zanim odpowiemy na pytanie: „Czy nauka liczenia musi poprzedzać naukę matematyki?” odpowiedzmy na jeszcze jedno pytanie:

 

Na czym polega matematyka?

Zdaniem amerykańskiego matematyka Benjamina Pierca, matematyka jest nauką wyciągania właściwych wniosków. Zdaniem francuskiego matematyka i fizyka Henriego Poincaré, matematyka znajduje analogie między bardzo odległymi obiektami, które początkowo wydają się ze sobą mało związane. Niemiecki uczony David Hilbert uprawianie matematyki określił jako analizę szczegółowych przypadków, w celu znalezienia ogólnych teorii.

Zatem wróciliśmy do definicji matematyki. Jest ona tożsama z rozumowaniem. Zatem odpowiedzmy teraz na pytanie:

 

Czy trzeba umieć liczyć, aby zacząć uprawiać matematykę?

Rozważmy następujący problem o kapuście, kozie i wilku. Wieśniak musi przewieźć na drugą stronę rzeki kapustę, kozę i wilka. Łódka jest tak mała, że może się w niej zmieścić tylko wieśniak i jedno z tych trojga. Jeśli zostawi wilka z kozą, to wilk pożre kozę, a jeśli zostawi kapustę z kozą, to koza pożre kapustę. Jak wieśniak poradził sobie z transportem?

 

zagadka-matematyka-dla-dzieci-koza-kapusta-wilk

Należy oczywiście zacząć od kozy. Wtedy można przewieźć drugie. Załóżmy, że będzie to kapusta. Nie może jej jednak zostawić na drugim brzegu z kozą. Zatem musi zabrać kozę w powrotną drogę, kiedy płynie po wilka. Zostawi ją, kiedy będzie przewozić wilka. Na koniec wróci po kozę.

Przypomnijmy, że uprawianie matematyki jest równoznaczne z poprawnym rozumowaniem, to znaczy, że nie trzeba umieć liczyć, aby ją uprawiać. Choć oczywiście umiejętność liczenia jest w naszej cywilizacji niezwykle potrzebna.

Druga zagadka

Jeśli spodobała ci się pierwsza zagadka, to może chcesz zmierzyć się z drugą. Jest osiem tabletek. Mają identyczny kształt i kolor. Jedna zawiera truciznę i z tego powodu jest minimalnie cięższa od innych. Masz do dyspozycji wagę szalkową i możesz jej użyć jedynie dwukrotnie. Pomyśl, jak znajdziesz tabletkę z trucizną, zanim przeczytasz rozwiązanie.

zagadka-matematyka-dla-dzieci-waga-szalkowa

Można rozdzielić je na połowy, czyli położyć na każdą z szalek po 4 tabletki. Wtedy rozstrzygniemy, w której czwórce jest trucizna. Będziemy postępować analogicznie, ale musimy użyć wagi w sumie trzykrotnie, zatem to nie jest rozwiązanie. Spróbuj na początek wziąć inną ilość tabletek do porównania. Weź 6 pigułek i rozdziel je na połowy.

 

Jakie są metody nauki matematyki?

Szkolna metoda nauki matematyki, narzucona jest nauczycielowi przez podręcznik i program nauczania. Jest ona opracowana przez pedagogów, a więc humanistów, a nie przez dydaktyków matematyki. Zatem jak pokazały badania prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, pozbawia dzieci zdolności matematycznych.

Dydaktycy matematyki uczą na wyższych uczelniach studentów matematyki metod alternatywnych i często bardzo ciekawych. Jednak ci wykształceni absolwenci wydziałów matematyki najczęściej wybierają dobrze płatną pracę jako informatycy. Uczenie jest pracą bardzo źle płatną, ale też trudną i wymagającą.

Metody nauki matematyki dla dzieci przedszkolnych są opracowywane z nastawieniem na przygotowanie dziecka do nauki liczenia w szkole lub w trosce o rozwój ogólny dziecka. Podporządkowane są podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Podobnie jak metody szkolne, są one odtwórcze, a nie twórcze. Oznacza to, że nauczyciel przekazuje wiedzę dziecku, zamiast pozwalać mu na obserwacje i samodzielne wyciąganie wniosków. Panuje bowiem przekonanie, że to co zostanie dziecku powiedziane, powinno zostać przyswojone. Nauczanie twórcze, otwarte, przez dokonywanie obserwacji nie gwarantuje, że dziecko wyciągnie właściwe wnioski. To pokazuje, jak niska jest świadomość naturalnych zdolności dziecka i jak mała wiara w intelekt młodego człowieka.

Geniusz nie wie, w jaki sposób wpada na rozwiązania, wynalazca nie zna swojego toku rozumowania. Tymczasem nauczyciel uczy swojego sposobu rozumowania, zabijając kreatywność i samodzielność ucznia. Dorośli rzadko dostrzegają, że maluch może być bystrzejszy, że jest zdolny rozumieć bez tłumaczenia, tylko obserwując. Ale tak właśnie uczą się najmłodsi. Wiele obserwują, a potem sami wymyślają regułę, na której podstawie zachodzą zjawiska.

Taki naturalny sposób uczenia się matematyki, z poszanowaniem dziecięcych zdolności, opracowała doktor Czerska, która jest matematykiem i dydaktykiem. Jako jedna z nielicznych wykorzystuje i rozwija zdolność abstrakcyjnego myślenia, która jest charakterystyczna już dla niemowląt.

Jedynym sposobem, aby dowiedzieć się, jak nauczyć dziecko matematyki metodą Cudowne Dziecko jest szkolenie dla rodziców.

 

Jakie są cele kształcenia matematycznego?

Celem matematyki dla dzieci nie jest jedynie nauka liczb i działań, ale także:

  • wzmacnianie poczucia własnej wartości;
  • rozwijanie kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość;
  • rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, rozumowania, wnioskowania;
  • ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz motywowanie do nauki;
  • wyposażenie dzieci w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
  • wspieranie dziecka w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;
  • wszechstronny rozwój osobowy przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;
  • zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia.

Powyższe cele są ważne w każdym procesie nauczania. Ale największą wartością nauki liczenia jest rozwój myślenia operacyjnego, który ma największe przełożenie na inteligencję.

Matematyczne umiejętności są częścią składową inteligencji człowieka. To nie wiedza, ale procesy myślowe pomnażają inteligencję. Ale odpowiednio przekazana wiedza stymuluje procesy myślowe. Zatem nie sama nauka liczenia, ale obrana metoda ma największe znaczenie.


161 gier i zabaw matematycznych dla dzieci w wieku 2-12 lat Książka dr Aneta Czerska jak nauczyć dziecko matematyki


 

ZABAWY MATEMATYCZNE DLA DZIECI

 

Zanim zastanowimy się, jak przez zabawę nauczyć dziecko liczyć, odpowiedzmy wcześniej na inne pytanie:

Jak często bawić się matematyką?

Z nauką liczenia jest dokładnie tak samo jak z nauką języka obcego. Jeśli przerwie się naukę, to umiejętności będą maleć. Chcąc utrzymać umiejętności na tym samym poziomie lub rozwijać je, trzeba codziennie z tych umiejętności korzystać.

 

Jak bawić się matematyką?

Zabawy matematyczne, które wymyślają rodzice, mają charakter sprawdzający. Bazują bowiem na wiedzy, którą dziecko już poznało. Zatem wcześniej powinniśmy zastanowić się, jak ciekawie przekazać dziecku wiedzę, co jest tematem szkolenia dla rodziców pt. „Wczesna nauka matematyki”.

Zabawy matematyczne dla dzieci na różne sposoby sprawdzają tą samą wiedzę dziecka, na przykład nazywanie właściwie małych zbirów elementów lub liczenie po kolei. Inna forma zabawy ma kamuflować sprawdzanie tej samej umiejętności.

Dziecko rozwija się przez napełnianie go nowymi informacjami i ćwiczenie nowych umiejętności. Powtarzanie wiedzy nie czyni go inteligentniejszym. Z tych powodów zabawy te są dla dziecka nudne i monotonne. Dlatego odmawia ono współpracy, a rodzic obwinia się, że jest zbyt mało kreatywny.

Dziecko szybko się nudzi zabawami matematycznymi, bo jest zainteresowane nowościami. Zatem zamiast zastanawiać się, jak sprawdzać wiedzę i umiejętności dziecka w zabawie, powinniśmy nastawić się na dostarczanie mu nowości. A to już jest nauka.
Zabawy matematyczne nie rozwijają też zdolności matematycznych, gdyż zazwyczaj dorośli nie są świadomi, jakie zdolności posiadają dzieci i jak należy je rozwijać.

W co bawić się z dzieckiem przedszkolnym lub młodszym?

Wiemy już, że dziecko nastawione jest na wszystko co nowe. Potrzebuje zatem nowej wiedzy i nowych umiejętności, a kiedy je pozna, może je ćwiczyć w zabawach. Zabawy te powinny ćwiczyć szeroki wachlarz wiedzy i umiejętności. Wtedy będą dla dziecka interesujące.

Z tych powodów doktor Czerska opracowała zestaw kart matematycznych i 161 gier na trzech poziomach trudności dla małych dzieci. Gry na pierwszym poziomie uczą i pozwalają dziecku obserwować zależności między liczbami. Zabawy na poziomie drugim utrwalają wiedzę i umiejętności oraz przygotowują do gier na poziomie trzecim.

Gry mają zapewnić codzienny kontakt dziecka z nauką liczenia, a także pozwalają na radosne spędzenie czasu.

 

Jak nauczyć dziecko liczyć z korzyścią dla rozwoju?

Matematyka dla dzieci jest równoznaczna z rozumowaniem, a nie z pamięciową nauką liczebników lub ich kolejności. Można uczyć dzieci dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić, ale nie trzeba zwlekać z nauką mnożenia, do momentu aż dziecko bardzo dobrze opanuje dodawanie. Nie należy zawężać zbiorów, na których robimy działania ani do 10, ani do 20.  Należy dać dziecku możliwość dokonywania obserwacji, aby mogło korzystać z myślenia operacyjnego, pomnażając swoją inteligencję. Należy też ćwiczyć naturalne zdolności liczbowe (charakterystyczne każdego małego dziecka), aby nie wygasły. Nauka liczenia może być prezentowana od urodzenia, analogicznie jak nauka mowy. Należy to robić codziennie, podobnie jak w nauce mowy, a także w nauce języków obcych. Żeby było to możliwe, musi zajmować bardzo mało czasu i być przyjemne zarówno dla dziecka, jak i dla rodzica.

Wczesna nauka matematyki opracowana przez doktor Czerską zajmuje mniej niż pół minuty dziennie i czyni zadość wszystkim powyższym postulatom.

Proponowane szkolenie

Wczesna nauka matematyki

Wczesna nauka matematyki 2

Proponowane produkty

Gry i zabawy matematyczne dla dzieci

 


Źródło:

[1] Badania fundacji Change the Equation.

[2] Badania przeprowadzone na tysiącu uczniów przez Raytheon Corporation.

[3] B.Brożek, M.Hohol „Umysł matematyczny”, Kraków 2014, Copernicus Center Press.

[4] Holger Dambeck: „Im więcej dziur, tym mniej sera. Matematyka zdumiewająco prosta.” – Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012

[5] G. Doman: How to Teach Your Baby Math, 2005, Square One.

[6] A. Czerska: Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko.

[7] http://www.matematyka.wroc.pl/ (3.06.2019)