Aktualności

Mit edukacji o stylach uczenia się obnażony

Wyniki najnowszych badań obnażają szereg powszechnie stosowanych praktyk, które nie mają uzasadnienia naukowego.

Mit edukacji o stylach uczenia się obnażony

Wyniki najnowszych badań, opublikowanych przez Sutton Trust i Durham University w Wielkiej Brytanii, obnażają szereg powszechnie stosowanych praktyk, które nie mają uzasadnienia naukowego.

Wśród wielu przykładów przekonań społecznych, dla których nie znaleziono dowodów naukowych, jest teoria o stylach uczenia się.

Na podstawie tej teorii dzieli się ludzi na grupy w zależności od zmysłu, który przeważa w ich odbiorze świata. Wyróżniamy więc wzrokowców, słuchowców, osoby, które uczą się przez dotyk lub przez ruch.

W niektórych szkołach międzynarodowych uczniowie wykonują testy, które ukazują, dominujące zmysły. Tymczasem nauczyciel szkolny nie jest w stanie dostosować sposobu nauczania do indywidualnych potrzeb każdego dziecka, kiedy klasa liczy ponad 20 uczniów. Takie indywidualne podejście mogliby zapewnić rodzice prowadząc edukację domową.

Style Uczenia Się

Okazuje się jednak, że nie ma żadnych dowodów, potwierdzających teorię o stylach uczenia się.

Prawie wszyscy mamy style mieszane. W zależności od tego, jakie zmysły były u nas rozwijane w dzieciństwie, takie zmysły przeważają w odbiorze informacji.

Z tego powodu warto od wczesnego dzieciństwa rozwijać zarówno wszystkie zmysły jak i sześć rodzajów wyobraźni: wyobraźnię wzrokową, słuchową, dotykową, zapachową, smakową oraz wyobraźnię związaną z poczuciem równowagi. Powinniśmy to robić w zabawie, aby później móc wykorzystać w nauce.

Na szkoleniu “Rozwój kreatywności”, zanim pokażę rodzicom, jak rozwijać tych sześć rodzajów wyobraźni u dziecka, pomagam moim klientom sprawdzić, które ścieżki są u nich najlepiej rozwinięte.

Zasadniczo wszyscy doskonale korzystają ze zmysłu wzroku. Inne zmysły są bardzo zróżnicowane, ale bywają też zupełnie niewykorzystywane. Niektórzy na przykład mają całkiem dobrze rozwiniętą ścieżkę słuchową, a zupełnie nierozwiniętą ścieżkę zapachową.

Zachęceni do obserwacji swojego zachowania, moi klienci zauważają, że w wychowaniu swojego dziecka zaniedbują rozwój określonych ścieżek, jeśli u nich zostały one zaniedbane. I tak dla przykładu klientka, która nie miała rozwiniętej wyobraźni zapachowej oraz słabo korzysta z tego zmysłu na co dzień, nie rozwijała tej ścieżki u swoich dzieci.

Kiedy zdała sobie z tego sprawę, zmodyfikowała swoje postępowanie, zabawy, a nawet sposób opowiadania bajek.

Wartościowe jest oczywiście działanie na wszystkie zmysły dziecka – zarówno w nauce jak i zabawie.

Polecane szkolenie

Mnożenie inteligencji

Rozwój kreatywności

 

Polecane produkty

Bity inteligencji

 

Polecane Artykuły

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 1-2 lata

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 3-6 lat

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 7-10 lat