tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Jak zapobiec obniżeniu poziomu inteligencji dziecka w wakacje?

Post 192 of 310

W wakacje obniża się poziomu inteligencji dzieci i młodzieży. Jak wyjaśnia Stephen Ceci z Cornell University, poziom inteligencji może się zmieniać całkiem dramatycznie jako rezultat zmian w środowisku rodzinnym, środowisku pracy, kontekstu historycznego, jako rezultat metody wychowania przyjętej przez rodziców oraz poziomu nauczania w szkole.

W trakcie roku szkolnego rozwijamy dzieci intelektualnie, ucząc czytania, matematyki, poszerzając ich wiedzę, zapisując na dodatkowe zajęcia z angielskiego lub szachów. Z każdym dniem stają się one sprawniejsze w tym, czego się uczą. Ale podczas wakacji proces ten nie tylko ulega zatrzymaniu, ale wręcz dziecko ulega uwstecznieniu.

Jak zapobiegać obniżeniu poziomu inteligencji w trakcie wakacji?

Jeśli chcemy, aby umiejętności dziecka były we wrześniu na wysokim poziomie, pomóżmy mu je ćwiczyć. Dziecko powinno ćwiczyć wszystkie ważne aktywności mózgu, zarówno te intelektualne jak i motoryczne:

  • czytanie,
  • liczenie,
  • pamięć,
  • motoryka duża i mała, czyli ćwiczenia ciała i ręki.

Jednakże w wakacje nauka nie powinna w żadnym razie przypominać nauki szkolnej. Wakacje są idealnym czasem, aby dziecko odzyskało naturalną ciekawość świata i przypomniało sobie, jak fascynująca może być nauka.

Z tego powodu, wszystkie aktywności dziecka powinny być dla niego przyjemne. Jak tego dokonać?

Czytanie dla małych i starszych

Aby czytanie było łatwe i przyjemne, dzieci powinny mieć codzienny kontakt z drukiem. Tym, które stawiają swe pierwsze kroki w nauce czytania, prezentuj całe wyrazy na kartach lub w programie komputerowym „Cudowne czytanie”. Prezentuj i baw się „Bitami inteligencji” – kartami do rozwoju inteligencji. Bity inteligencji zawierają setki pasjonujących informacji o świecie, są pięknie ilustrowane, a przy tym dołączone są karty do nauki czytania. Dzięki nim można kreować wiele zabaw usprawniających czytanie i pamięć.

Dla dzieci, które potrafią już czytać, ale jeszcze nie osiągnęły pełnej płynności, z łatwością znajdziemy książki, które czyta się szybko i przyjemnie. Są to książki, które przypominają klasyczne książki dla dojrzałego czytelnika, czarno-białe, ale wiele drobnych ilustracji i wielorakie czcionki, tańczące po stronicach, uprzyjemniają czytanie.

Więcej o nauce czytania i zabawach wspierających motywację i efektywność dowiesz się na szkoleniu Czytanie dla rozwoju.

Matematyka dla dzieci

Podobnie jak przy czytaniu, matematykę można ćwiczyć biernie lub aktywnie, w zależności od wieku i umiejętności dziecka. Najmłodszym prezentujemy działania matematyczne na kartach lub w programie „Cudowna matematyka”. Pamiętajmy przy tym, aby nie ograniczać zarówno działań jak i ich zakresu. Najmłodsi szybko się znudzą, jeśli zawęzimy naukę tyko do dodawania i odejmowania, czy nawet do wszystkich czterech działań na liczbach naturalnych.

Powszechnym błędem w nauce matematyki jest ograniczenie zbioru liczb, o których opowiadamy dziecku, tylko do 20. Wtedy jest najtrudniej dostrzec reguły zarówno w zakresie nazewnictwa liczb jak i reguły rządzące działaniami matematycznymi.

Świetnym pomysłem na wakacje będzie nauka ciągów matematycznych. Dwa, cztery, sześć, osiem, dziesięć, dwanaście… to ciąg liczb parzystych, a dziesięć, dwadzieścia, trzydzieści… to ciąg wielokrotności dziesięciu. Kiedy artyści dostrzegają piękno w Mona Lisie, a poeci zachwycają się ciągiem słów, to matematycy widzą piękno w ciągach liczb. Mówiąc „Stoi na stacji lokomotywa, ciężka, ogromna i pot z niej spływa, tłusta oliwa…” czujemy piękno w zestawieniu tych konkretnych słów. Możemy teraz nauczyć dziecko, że piękno jest także w innych słowach ustawionych w odpowiedniej kolejności: dwa, cztery, sześć, osiem…

Ciągi ułatwiają liczenie w pamięci, zarówno dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Ciągami można bawić się z pomocą liczydeł, rzucając piłką, skacząc po numerach narysowanych kredą na asfalcie.

Dzieci, które umieją już nie tylko wymieniać liczby, ale także wykonywać działania, powinny w wakacje przekonać się, że umiejętność liczenia jest bardzo przydatna i pozwala rozwiązywać fascynujące zagadki. Zagadki matematyczne to nie tylko labirynty, znajdowanie kolejnego elementu w ciągu, czy odszukiwanie wyniku działania. Najciekawsze są dla dzieci problemy matematyczne, w których trzeba użyć wyobraźni.

Na przykład poproś, aby dziecko zbudowało cztery trójkąty z sześciu zapałek. Dla ułatwienia możesz użyć małych kuleczek plasteliny, aby końce zapałek przylegały do siebie. Jeśli masz w domu Geomag, wykorzystaj go do tej zabawy.

Jeśli dziecko umie dodawać i odejmować do dziesięciu, będzie w stanie poradzić sobie z wieloma zagadkami, jak zagadka o ślimaku, który próbuje się wspiąć na 10-metrowy mur. Wspina się jednak w bardzo specyficzny sposób. W ciągu dnia pokonuje trzy metry do góry, a w nocy zsuwa się dwa metry w dół. Jeśli zacznie się wspinać w poniedziałek rano, po ilu dniach dotrze do szczytu muru?

Dla ułatwienia podpowiem, że odpowiedź, iż potrzebuje 10 dni, nie jest prawidłowa.

Zagadki matematyczne są lekiem na lęk przed matematyką, dlatego warto bawić się nimi przez całe wakacje.

Więcej o nauce matematyki zabawach wspierających motywację i efektywność dowiesz się na szkoleniu Matematyka dla rozwoju.

Ćwiczenie pamięci

Pamięć można rozwijać na bardzo wiele sposobów, wykorzystując przy tym czytanie, matematykę, wiedzę encyklopedyczną lub po prostu bawiąc się w zapamiętywanie przedmiotów, kart, układów klocków.

Już samo czytanie globalne, gdzie prezentuje się dziecku wyrazy na kartach, jest ćwiczeniem na pamięć. Podobnie z matematyką, gdzie prezentuje się zbiory elementów, a także działania.

Pamięć można rozwijać prezentując dziecku fakty o świecie na przykład przy użyciu Bitów inteligencji, pamiętać przy tym należy, że im więcej informacji dziecko usłyszy, tym łatwiej będzie mu je zapamiętać. Jak to możliwe?

Opowiadając przykładowo o kosie, warto powiedzieć nie tylko jak wygląda i śpiewa, ale jakie ma zwyczaje, czym się żywi, jak zdobywa pokarm, gdzie buduje gniazda, co robi w zimie i tak dalej. Wiele informacji pozwala stworzyć obraz życia danego ptaka i pozwala go lepiej zapamiętać.

Od drugiego roku życia możemy usprawniać pamięć przez specjalne karty z obrazkami, przy czym najmłodsi układają je w określonej sekwencji, starsi mogą mówić, jaki ciąg powinny tworzyć, a najstarsi mogą przy tej zabawie wymyślać niezwykłe, kreatywne historie, które łączyć będą karty w jedną opowieść.

Więcej zabaw poprawiających pamięć, wyobraźnię i kreatywność poznasz na szkoleniu Tajemnica kreatywności.

Ćwiczenia ruchowe

Aktywność fizyczna powinna być stałym elementem każdego dnia, nie tylko w trakcie wakacji, ale także w trakcie roku szkolnego. Zazwyczaj jednak pogoda i brak czasu uniemożliwiają nam codzienne ćwiczenia. Tymczasem rozwój ruchowy i manualny są podstawą rozwoju intelektualnego. To od ruchów mózgu w przestrzeni zależy płynność czytania, liczenia czy pamięć.

Korzystając więc z lata i poświęcając czas na relaks, nie wolno nam zapomnieć o ruchu i ćwiczeniach fizycznych.

Skaczmy przez fale lub na trampolinie, wspinajmy się po górach lub drzewach, rzucajmy piłką, kręćmy się na karuzeli, spacerujmy i biegajmy na długie dystanse. Możemy jeździć na rowerze, ale koniecznie dwukołowym. Może to być rower biegowy lub klasyczny, ale dla rozwoju mózgu musi być dwukołowy.

Więcej zabaw ruchowych, które poprawiają rozwój intelektualny poznasz na szkoleniu Ruch kluczem do inteligencji.

 Ćwiczenia manualne

Sprawność manualna, podobnie jak sprawność fizyczna, świadczy o stopniu rozwoju mózgu. Jeśli dziecko nie boi się zarówno ekstremalnych ruchów w przestrzeni, biega, skacze, wspina się, kręci i toczy i uwielbia robić to szybko i ryzykownie, a przy tym jest całe i zdrowe, to bardzo dobrze świadczy o rozwoju mózgu.

Podobnie spójrzmy na rozwój manualny. Dziecko, które jest bardzo sprawne manualnie, ma wspaniale rozwinięty mózg, a skutkiem tego będzie pisanie i rysowanie z łatwością i starannością, ale nie tylko. Takie dziecko będzie też inteligentne i bystre.

W trakcie wakacji rozwój manualny nie powinien jednak przypominać nauki szkolnej. Pozwólmy dziecku na zabawę maleńkimi elementami, najdrobniejszymi klockami i koralikami. Stwórzmy okazję nie tylko do zabawy w piasku, ale nawet w bocie. Mówi się, że brudne dziecko, to dziecko szczęśliwe. Nie zapominajmy, że będzie także dobrze rozwinięte i inteligentne.

Więcej zabaw manualnych, które poprawiają rozwój intelektualny poznasz na szkoleniu Ruch kluczem do inteligencji.

 

, , , , , , , , , , , ,

This article was written by dr Aneta Czerska

Menu