Baza wiedzy

Czytanie globalne

W czytaniu globalnym uwaga dziecka rozpraszana jest obrazkiem, co utrudnia naukę czytania. Lepiej pokazywać tylko wyrazy, ćwiczyć je w zdaniach, aby przeczytać książeczkę po zaledwie kilku dniach. Przebojem są książeczki online.

Czytanie globalne

W czytaniu globalnym uwaga dziecka rozpraszana jest obrazkiem, co utrudnia naukę. Lepiej w czytaniu globalnym pokazywać same wyrazy, ćwiczyć je w zdaniach, aby przygotować dziecko do czytania książeczki po zaledwie kilku dniach. Do czytania globalnego służą karty z wyrazami – papierowe lub online oraz książki, które można kupić lub zrobić. Wśród miłośników czytania globalnego popularnością cieszą się książeczki online.

Co to jest czytanie globalne?

Czytanie globalne rozumiane jest powszechnie jako metoda nauki czytania dla małych dzieci, która polega na pokazywaniu dziecku kart z całymi wyrazami. Takie metody są dwie, ale w żadnej nie stosuje się kart z obrazkami.

  1. Dla języka angielskiego jest to metoda Glenna Domana “Cicha rewolucja” dla dzieci w wieku 0-6 lat,
  2. Uniwersalną, nowoczesną metodą dla każdego języka, również języka polskiego jest metoda doktor Anety Czerskiej “Cudowne Dziecko”. Jest to jedyna metoda na świecie, której efekty zostały potwierdzone naukowo.

Jest to unikalna metoda wszechstronnej stymulacji rozwoju każdego dziecka w wieku od urodzenia do 10 roku życia. Dlatego w naszej ofercie znajdziesz 11 szkoleń, również w zakresie wczesnej nauki matematyki, rozwoju zdolności językowych, słuchu absolutnego, pamięci fotograficznej i kreatywności.

czytanie globalne

Na czym polega czytanie globalne?

W czytaniu globalnym dziecko ogląda całe wyrazy jak obrazy i poznaje ich znaczenie. Dzięki temu rozumie znaczenie zdań oraz książek, które są zbudowane z poznanych wcześniej wyrazów. Uczy się w atmosferze miłości i akceptacji, dlatego uwielbia się uczyć i uwielbia czytać. Uczy się czytać z łatwością – tak jak mówić. Może rozpoznawać znaczenie oglądanych wyrazów zanim dojrzeje aparat mowy czyli zanim nauczy się artykułować słowa. Oznacza to, że dziecko może czytać zanim nauczy się mówić.

Poniżej znajdziesz obszerne informacje i filmy o efektach czytania globalnego, o kartach, książkach i programie komputerowym, a także o 35 najpopularniejszych błędach w nauce czytania małych dzieci. Jeśli chcesz szybko spróbować czytania globalnego, to zobacz nasze dwa najpopularniejsze produkty.

1.

Niesłabnącą popularnością od roku 2012 cieszy się zestaw do nauki czytania dla dzieci od wieku 9 miesięcy do wieku 7 lat, który zawiera karty z wyrazami, zdaniami, gry bingo oraz 9 książeczek dla dzieci. Dzięki Kompletowi 1 do nauki czytania szybko zrozumiesz, na czym polega czytanie globalne.

Czytanie Globalne Karty Z Wyrazami Zdaniami książeczki Przedszkolak Z Mama Czyta Książkę Metoda Domana Czy Cudowne Dziecko

 

2.

Wielbiciele czytania globalnego pokochali 26 książeczek do czytania dla dzieci online w aplikacji “Cudowne czytanie 1”, która działa na każdym urządzeniu: tablecie, smartfonie lub komputerze. W aplikacji jest też blisko 3000 lekcji, a wystarczy minuta dziennie – to mniej niż jedna tysięczna doby. Program jest nowością – powstał na jesieni 2020, ale szybko stał się przebojem. Najmłodsze dziecko, które uczy się czytać przy pomocy aplikacji ma rok, a najstarsze 8 lat.

 

Nauka Czytania Dziecko Roczne Dwuletnie Przedszkolne Klasa 1 Program Komputerowy Aplikacja Tablet Rodzic Czytanie globalne


Od czego się zaczęło

Pierwszą metodę globalnego czytania dla języka angielskiego opracował asystent neurochirurga Glenn Doman około pół wieku temu. Stymulowała ona wzrok, słuch i mowę dziecka, dlatego wykorzystywano ją przede wszystkim w terapii uszkodzeń mózgu.

Czytanie globalne po polsku

Dla języka polskiego metodę nauki czytania dla małych dzieci opracowała dr Aneta Czerska, pedagog, specjalista rozwoju dzieci. Metoda Cudowne Dziecko nie tylko stymuluje wzrok, słuch i mowę, ale także pomnaża inteligencję, kształtuje pamięć fotograficzną i kreatywność oraz ćwiczy myślenie operacyjne. Pozwala malcowi na samodzielne rozszyfrowanie kodu liter, dzięki czemu dziecko potrafi przeczytać nie tylko wcześniej widziane wyrazy, ale także zupełnie nowe. Unikalne badania naukowe prowadzone w latach 2003-2013 potwierdziły, że efektywność metody Cudowne Dziecko wynosi ponad 90%.

 

Porównaj efekty szkolnej nauki czytania i wczesnej nauki czytania metodą Cudowne Dziecko

Jeśli masz skrzyżowaną lateralizację lub miałeś w szkole trudności z nauką czytania, to jest prawdopodobne, że dziecko  odziedziczyło wraz z mózgiem, także problemy, które wynikają z jego budowy. Możesz zapobiec problemom z nauką czytania i ułatwić mu naukę szkolną. Możesz sprawić, że dziecko będzie dumne ze swoich umiejętności. Wzrośnie jego poczucie własnej wartości.

Metodą Cudowne Dziecko mogą się uczyć dzieci zarówno zdrowe, jak i te z dysfunkcjami i dysleksją.  Nauka czytania poprawia rozwój intelektualny każdego dziecka. Nawet dzieci z predyspozycjami do dysleksji czytają szybko i ze zrozumieniem. Można uczyć w języku polskim, jak i w dowolnym języku obcym.

Harmonogram nauki czytania

Wczesnodziecięca nauka czytania polega na zapewnieniu dziecku doświadczeń z tekstem drukowanym w jasnej, przystępnej formie. Codzienna praca to pokazywanie dziecku kilkusekundowych prezentacji wyrazów i zdań oraz ich głośne czytanie. Harmonogram nauki układa rodzic indywidualnie pod kątem własnego planu dnia, ale przede wszystkim pod kątem zainteresowania i chęci dziecka. Pełne informacje na ten temat uzyskasz podczas szkolenia dla rodziców Nauka czytania.

Prezentacje wyrazów i zdań różnią się w zależności od tego, jaki w danej chwili mamy cel. Nie bez znaczenia ma dobór wyrazów i dobór zdań.

  1. Prezentacje wyrazów i zdań mogą być ukierunkowane na przygotowanie dziecka do samodzielnego czytania specjalnie opracowanych książeczek. Wtedy dziecko ogląda wyrazy, ćwiczy je w zdaniach, a następnie potrafi zrozumieć treść książki, którą dostaje jako prezent i nagrodę po zaledwie kilku dniach nauki.
  2. Inne prezentacje przygotowujemy, chcąc rozwinąć potencjał intelektualny dziecka i pamięć fotograficzną.
  3. Prezentacje wyrazów mogą być ukierunkowane na rozwój myślenia operacyjnego i kreatywność.
  4. Odpowiednio dobierając wyrazy, skupimy uwagę dziecka na literach i sylabach i przyspieszymy proces samodzielnego czytania zupełnie nowych tekstów.

Dobierając wyrazy należy mieć świadomość, które zestawy będą dla dziecka trudne. Takich zestawów dziecko może w ogóle nie zapamiętać. Dziecko i rodzic będzie mieć wtedy poczucie porażki. Warto poznać też triki, które spowodują, że nauka czytania wyda się dziecku banalnie prosta i zachęci go do skupienia uwagi oraz zmotywuje do dalszej nauki. Wszystkie szczegóły omawiamy na szkoleniu Nauka czytania.

 


Karty do nauki czytania globalnego

W czytaniu globalnym stosuje się karty z wyrazami. W metodzie Cudowne Dziecko równie ważna jest nauka zdań, które można prezentować na kartach oraz w książeczkach.

  • Niektórzy rodzice stosują karty papierowe, zapisując słowa na czystych podłużnych, sztywnych kartach (w naszej ofercie).
  • Bardzo wielu rodziców korzysta z programów komputerowych – a raczej należałoby powiedzieć – aplikacji, które działają na każdym urządzeniu: tablecie, smartfonie i komputerze. Efekty są równie dobre. Dzienny plan zamyka się w minucie dziennie, zatem to mniej niż jedna tysięczna doby.
  • Niektórzy rodzice preferują naukę hybrydową. Wyrazy i zdania prezentują online, a papierowe książeczki robią sami i dają je dziecku w prezencie.

Nauka czytania w metodzie Cudowne Dziecko odbywa się dwutorowo: z wykorzystaniem dwóch niezależnych ścieżek nauki. Ścieżki te są realizowane równocześnie, aczkolwiek czasowo można wybrać tylko jedną z nich. Jedna ze ścieżek związana jest z książkami, które wspaniale motywują małe dziecko do nauki czytania. Druga związana jest z wszechstronnym rozwojem dziecka. Umożliwia właściwą stymulację wrodzonych, naturalnych zdolności każdego małego dziecka. Naukę czytania w metodzie Cudowne Dziecko możesz poznać tylko i wyłącznie uczestnicząc w szkoleniu: grupowym lub indywidualnym online.


Zestawy do nauki czytania globalnego 

W sprzedaży są dostępne zarówno zestawy odwołujące się do metody Domana, jak i zestawy do nauki czytania do metody Cudowne Dziecko, które opracowała autorka metody doktor Czerska.

Zestaw 1 do nauki czytania dla małych dzieci

Zestaw do nauki czytania “9 książek w 9 tygodni” zawiera karty z wyrazami i zdaniami oraz 9 książek, które dziecko dostaje sukcesywnie – tydzień po tygodniu, jako nagrodę za tydzień nauki czytania. Dodatkowo w zestawie jest kilkadziesiąt plansz do gier.

Zestaw do nauki czytania czytanie globalne dr Czerska metoda Domana karty książki

Zestaw 2 do nauki czytania dla małych dzieci

Drugi zestaw do nauki czytania zawiera karty do nauki czytania, książki i gry. Wszystkie materiały pozwalają na naukę w języku polskim, a później w języku angielskim.

Jeśli zainteresowały cię wspomniane zestawy do nauki czytania, to sprawdź pakiety w promocyjnych cenach. Możesz zyskać nawet ponad 100 zł.


Karty do czytania globalnego i książeczki ONLINE

Bardzo wielu miłośników czytania globalnego wybiera programy do nauki czytania, a raczej należałoby powiedzieć – aplikacje, które działają na każdym urządzeniu: tablecie, komputerze i smartfonie. Wystarczy tylko minuta dziennie – czyli mniej niż jedna tysięczna część doby. To doskonałe narzędzie dla każdego zabieganego rodzica. Można prezentować wyrazy i zdania oraz czytać książeczki dosłownie wszędzie: w domu, w samochodzie, w pociągu, autobusie, na placu zabaw, na spacerze, w Zoo, u babci, na wakacjach.

  1. Aplikacja “Cudowne czytanie 1” zawiera blisko 3 tysiące lekcji i 26 książeczek do czytania dla dzieci. Złożona jest z 4 modułów, wśród których jest Baza frekwencyjna i specjalne prezentacje, które skupiają uwagę dziecka na literach i sylabach.
  2. Aplikacja “Cudowne czytanie 2” jest narzędziem dla absolwentów szkolenia Nauka czytania, którzy sami budują własną ścieżkę nauki dla swojego dziecka. Zawiera wielotysięczne bazy wyrazów i zdań, ale także moduł do samodzielnej edycji. Pozwala na naukę czytania w dowolnym języku.

Sprawdź efekty nauki czytania z zestawem doktor Czerskiej 


 

Czy każdy osiągnie efekty w czytaniu globalnym

W badaniach przeprowadzonych w latach 2003-2013, dr Aneta Czerska ustaliła, że 65,5% dzieci osiągnęło wysoką efektywność. Oprócz czerpania radości z nauki dzieci rozpoznawały wyrazy, zdania i teksty zarówno wcześniej prezentowane, jak i nowe, rozszyfrowały kod liter i potrafiły samodzielnie czytać. 25% dzieci osiągnęło średnią efektywność, a 9,5% dzieci nie osiągnęło zadowalających wyników. Ustalono, iż efektywność warunkuje 12 czynników związanych z dzieckiem, z rodzicem, będącym nauczycielem dziecka, oraz z wykładowcą metody Cudowne Dziecko, który szkoli rodziców. Są one opisane w książce Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko.

książka Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko


Od czego zależą efekty nauki czytania

W zakresie czynników związanych z dzieckiem efektywność warunkują: wiek, rozwój ogólny, a w szczególności rozwój ruchowy, ale także częstotliwość sesji oraz wcześniejsza nauka czytania i zastosowanie innych metod. W zakresie czynników związanych z rodzicem, będącym nauczycielem dziecka, efektywność warunkuje: zaangażowanie, nastawienie, motywacja oraz kreatywność. Natomiast w zakresie czynników związanych z wykładowcą metody Cudowne Dziecko, który szkoli rodziców, efektywność warunkuje przyjęta metoda. W opinii rodziców efektywność warunkuje również doświadczenie, kwalifikacje zawodowe oraz osobowość wykładowcy.


Czytanie globalne – zyski i zagrożenia

Zyski

Naucz dziecko czytać jak najwcześniej i jak najszybciej. Czy wiesz, co zyskasz?

  1. Ucząc się czytać w atmosferze miłości i akceptacji, dziecko pokocha czytanie i pokocha uczenie się.
  2. W chwilach wolnych będzie sobie czytać, pozwalając rodzicom zająć się swoimi obowiązkami.
  3. Dziecku będzie łatwiej w przedszkolu i szkole. Szybciej i bez tłumaczenia wykona zadania zlecone przez wychowawcę czy pracę domową.
  4. Porównując się do rówieśników w przedszkolu i szkole, dziecko zaobserwuje, że jest mądre i będzie z siebie dumne.
  5. Jego poczucie własnej wartości będzie rosło wraz ze wzrostem umiejętności czytania. Dziecko będzie budować swoją samoocenę na mocnych dowodach.

Zagrożenia

Znaczenie ma metoda nauki czytania. Stosowanie metod szkolnych w wieku przedszkolnym utrudnia dziecku naukę czytania. Zostało to zaobserwowane przez prof. Edytę Gruszczyk-Kolczyńską. Na efekty nauki czytania ma wpływ wiele czynników. Nie eksperymentuj na własnym dziecku. Poznaj działania, które przyniosą najszybsze efekty. Ułatw dziecku naukę!

  1. Wybierz metodę otwartą, gdzie dziecko może samo obserwować litery i ich brzmienie. Dzięki temu rozwinie myślenie operacyjne, kreatywność i wyobraźnię.
  2. Pozwól dziecku na obserwacje, zamiast zanudzać go tłumaczeniem. Jeśli dziecko zostanie czegoś nauczone, to nie będzie mogło już tego odkryć.
  3. Wybierz metodę Cudowne Dziecko, aby poprawić pamięć i rozwinąć inteligencję.
  4. Naucz dziecko szybko czytać ze zrozumieniem i z łatwością, aby cieszyło się tym, co czyta.

Inwestycja – czyli jak nauczyć dziecko czytać

Na Internecie znajdziesz wiele rad, jak nauczyć dziecko czytać. Nikt nie bierze za nie odpowiedzialności. Zainwestuj w przyszłość dziecka. Zamiast eksperymentować, wybierz jedyną metodę na świecie, której efekty zostały potwierdzone naukowo.

  1. Najlepiej zacznij od szkolenia online dla rodziców “Nauka czytania”. Terminy znajdziesz na stronie głównej – wystarczy kliknąć na logo w nagłówku strony. Jeśli termin Ci nie odpowiada, umów się na szkolenie indywidualne.
  2. Jeśli nie rozpatrujesz jeszcze udziału w szkoleniu online, to rozpocznij przygodę z czytaniem z pomocą Kompletu 1. Naucz dziecko czytać 9 książek przez 9 tygodni. Komplet nie pokazuje metody w całości – tylko część aktywności, które wykonujemy codziennie. Zestaw do nauki czytania zawiera instrukcję – zatem poradzisz sobie!
  3. Kontynuuj naukę czytania z aplikacją “Cudowne czytanie 1”, gdzie znajdziesz blisko 3 tysiące lekcji i 26 dalszych książeczek. Poziom zaawansowania stopniowo rośnie, a książeczki uczą i bawią. Wystarczy minuta dziennie. To mniej niż jedna tysięczna doby.

Wejdź do naszego Sklepu online:

szkolenia dla rodziców online Zoom dr Aneta Czerska Cudowne Dziecko

Szkolenie online odbywa się w dwóch formach: grupowej lub indywidualnej. Jeśli odpowiada Ci termin, to wybierz szkolenie grupowe wraz z wykładem wprowadzającym “Jak nie pozbawić dziecka geniuszu” oraz z 15-minutową konsultacją indywidualną w cenie szkolenia.

Możesz też kupić zestaw kart, gier i książek do nauki czytania, ale spróbuj jeszcze nie myśleć, na ile sposobów możesz wykorzystać zdobytą na szkoleniu wiedzę. I czasami może Ci się wydawać, że przyjście na szkolenie dr Anety Czerskiej jest niełatwe, ale nie myśl o tym przy okazji, jak bardzo skutecznie możesz zacząć uczyć i rozwijać swoje dziecko, ile możesz więcej zrobić, ile więcej satysfakcji mieć ze swojej pracy, ze swojego życia prywatnego, o ile bardziej skutecznym być w wychowaniu własnego dziecka, jednocześnie pomagając mu w różny sposób.


Czytanie globalne do druku

Czytanie globalne do druku związane jest z forami, gdzie rodzice mogą pobrać karty. Karty te zawierają wyrazy i ilustracje. Tymczasem w żadnej z dwóch wspomnianych metod nie używa się kart z obrazkami. Ilustracji nie posiadają zarówno karty do czytania opracowane przez doktor Czerską, jak i karty opracowane przez Domana. Żaden z autorów nie zalecał stosowania ilustracji, gdyż wiedział, że ilustracje na kartach utrudniają naukę czytania. Powodów jest wiele.


Czytanie globalne do druku – wady i zalety

Ilustracje odciągają uwagę dziecka od słowa. Dlatego rodzice, którzy pokazują takie karty, mogą być pewni, że dziecko spojrzy na kolorową ilustrację. Nie należy mieć jednak nadziei, że dziecko popatrzy na wyraz i go zapamięta, a w przyszłości rozpozna.

Karty do nauki czytania globalnego do druku, które zawierają ilustracje, nie są skierowane na naukę czytania książek. W książkach bowiem znajduje się wiele wyrazów, których nie można przedstawić za pomocą ilustracji. Aby to sprawdzić wystarczy wziąć do rąk dowolną książkę dla dzieci i spróbować przedstawić każde jej słowo za pomocą ilustracji.

Zatem czytanie globalne do druku przypomina raczej naukę mowy, kiedy uczymy dziecko znaczeń różnych słów. Tymczasem wiele dzieci, które uczą się czytania, potrafi już mówić. Zatem nie ma potrzeby, aby prezentować im znaczenia wyrazów na obrazkach.

Tymczasem jest znacznie więcej pułapek w czytaniu globalnym. Dlatego zanim zaczniesz szukać czytania globalnego do druku, przeczytaj listę 35 najpopularniejszych błędów w nauce czytania.