Aktualności

Dziecko nie pełzało lub nie raczkowało poprawnie – 7 porad co zrobić?

Dziecko nie pełza, nie raczkuje, porusza się na pupie – 7 porad, co robić. Jakie są zagrożenia, ile mamy czasu na poprawę rozwoju?

Dziecko nie pełzało lub nie raczkowało poprawnie – 7 porad co zrobić?

Jeśli dziecko nie pełzało lub nie raczkowało poprawnie, to nie miało możliwości, aby poprawnie ukształtować i rozwinąć mózg. W szczególności trzy z siedmiu struktur funkcjonalnych mózgu.

Pełzanie i raczkowanie to kluczowe umiejętności – od ich rozwoju zależą kolejne. Od dynamiki i jakości ruchów oraz od dystansu na jaki pełza i raczkuje dziecko zależy nauka chodzenia, jeżdżenia na rowerze, ale także nauka mowy, czytania i matematyki.

Do 6 roku życia można uzupełnić rozwój zaniedbanych (niechcący) obszarów i uzupełnić rozwój mózgu. Wtedy dziecko nie doświadczy konsekwencji tego, że nie pełzało i nie raczkowało. Im dziecko młodsze, tym mózg jest bardziej plastyczny i łatwiej uzupełnimy rozwój, a wtedy rośnie szansa na sukces. Zatem do dzieła!

Odpowiednimi ćwiczeniami możemy poprawić rozwój dziecka, ale dziecko nie może wykonać ich samo. Wiedzę, jak ćwiczyć z dzieckiem uzyskasz na szkoleniu “Ruch kluczem do inteligencji“.
 
Warto również rozpocząć wczesną naukę czytania, aby rozwinąć dziecko intelektualnie i zapobiec ewentualnym dysfunkcjom rozwojowym. U dzieci które nie pełzały lub nie raczkowały jest bowiem zwiększone ryzyko dysleksji, kłopotów w nauce szkolnej i problemów z pamięcią. Obserwuje się też opóźnienia w rozwoju mowy.

 

 

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na trzy pytania:

1. Jakie są konsekwencje dla rozwoju dziecka niepoprawnego pełzania lub raczkowania?

2. Jakie pełzanie i jakie raczkowanie nazywamy poprawnym?

3. Co zrobić, kiedy dziecko nie pełzało lub nie raczkowało poprawnie?

 

Nieprawidłowe Raczkowanie pełzanie 7 porad co zrobić efekty dla rozwoju dziecka

 

Konsekwencje niepoprawnego pełzania lub raczkowania dla rozwoju dziecka

Rodzice dzieci 8-miesięcznych oraz starszych, nawet dzieci rocznych, pytają co powinni zrobić, jeśli ich dziecko nie pełzało i nie raczkowało. Chcą wiedzieć, jakie będą konsekwencje i jak można ich uniknąć.

Dlaczego dziecko, które nie pełzało lub nie raczkowało nie ukształtowało popranie swojego mózgu?

Każde zdrowe dziecko uczy się pełzać lub raczkować, o ile rodzic lub opiekun mu tego nie utrudni – przez nieodpowiednie ubranie, pozycję podczas snu, noszenie na rękach, rodzaj maty do leżenia, organizację otoczenia i kilka innych czynników.

Jakość ruchów podczas pełzania i raczkowania świadczy o jakości budowy mózgu. Pełzanie i raczkowanie powinno być

  • bardzo dynamiczne;
  • angażować każdą z kończyn w równym stopniu – np. dziecko nie może ciągnąć za sobą jednej nóżki;
  • ruchy powinny być naprzemienne – lewa ręka współpracuje z prawą nogą, a prawa ręka z lewą nogą;
  • dziecko powinno pokonywać codziennie ogromny dystans, ćwicząc połączenia nerwowe w mózgu.

Pełzając dziecko powinno osiągnąć dzienny dystans 50 metrów, a raczkując powinno osiągnąć dzienny dystans 400 metrów.

Takie pełzanie i raczkowanie świadczy o poprawnym rozwoju trzech z siedmiu struktur mózgu:

  1. rdzeń przedłużony i rdzeń kręgowy
  2. most
  3. śródmózgowie.

Dlaczego pełzanie i raczkowanie to kluczowe umiejętności?

Pełzanie odpowiada za rozwój dwóch struktur, a raczkowanie za rozwój trzeciej. Dodatkowo dzięki wykonywaniu ruchów naprzemiennych (przy pełzaniu i raczkowaniu) dziecko rozwija ciało modzelowate, które łączy prawą i lewą półkulę. Jest ono potrzebne w nauce mowy, przy jeżdżeniu na rowerze, a także w nauce czytania.

 

rozwój dziecka 0-6 lat prawidłowy i nieprawidłowy schemat

 

Jakie mogą być konsekwencje tego, że dziecko nie pełzało lub nie raczkowało?

Badania brytyjskie pokazują bardzo duży związek nieprawidłowego rozwoju ruchowego z późniejszymi kłopotami w nauce szkolnej. Dzieci te cierpią później na wiele dysfunkcji rozwojowych z poniższej listy.

Skutki niewłaściwego rozwoju[1]:

  • kłopoty z poruszaniem się,
  • problemy z utrzymywaniem właściwej pozycji ciała,
  • zaburzenia w uczeniu się,
  • słaba pamięć,
  • kłopoty z właściwym rozpoznawaniem cyfr,
  • zespół nadaktywności ruchowej,
  • dysleksja (trudności w czytaniu),
  • dyspraksja (zaburzenia równowagi i koordynacji),
  • dysgrafia (zaburzenia pisania),
  • dyskalkulia (zaburzenia liczenia),
  • dysfazja (zaburzenia mowy),
  • dysnomia (zaburzenia nazywania),
  • zespół Aspergera (zaburzenia w odczytywaniu społecznych   i uczuciowych sygnałów)
  • zaburzenia lękowe,
  • zaburzenia nastroju i samooceny.

Jednakże w pierwszych latach życia dziecka rozwój można poprawić i uzupełnić zaniedbane niechcący obszary. W ten sposób zapobiegniemy dysfunkcjom rozwojowym.

Dziecko Nie Pełza Nie Raczkuje Przesuwa Się Na Pupie 8 Miesięcy 7 Porad


Co zrobić, kiedy dziecko nie pełzało lub nie raczkowało poprawnie?

Chcąc zapobiec dysfunkcjom rozwojowym należy uzupełnić rozwój tych struktur mózgu, które nie miały okazji się rozwinąć w związku z ominięciem przez dziecko pełzania lub raczkowania.

Czy dziecko, które nie pełzało lub nie raczkowało w pierwszym roku życia powinno ćwiczyć pełzanie i raczkowanie?

Nie. Bardzo trudno byłoby namówić roczne dziecko, aby zaczęło pełzać lub raczkować. Mózg potrzebuje do rozwoju ruchu, ale nie będzie to pełzanie i raczkowanie. Skomponujemy ćwiczenia dla dziecka, które będzie można wykonać podczas spaceru, zabawy na placu zabaw albo w domu.

Moje dziecko dużo się rusza. Czy to wystarczy, aby poprawić budowę mózgu?

Nie. Mózg potrzebuje do rozwoju określonych rodzajów ruchu, ale dziecko nie jest w stanie samo wykonać ćwiczeń, które usprawnią jego rozwój. Konieczna jest pomoc rodzica w wykonaniu ćwiczeń oraz potrzebna jest też wiedza rodzica, jakich rodzajów ruchu potrzebuje mózg dziecka. Nie wystarczy pozostawić rozwoju dziecka przypadkowi.


 

 

7 porad – co zrobić, jeśli dziecko nie pełzało lub nie raczkowało poprawnie

1.  Rozważmy, czy jeszcze jest szansa, aby nauczyć dziecko poprawnego pełzania lub raczkowania

Jeśli dziecko nie pełza lub nie raczkuje, kiedy ma 8 miesięcy, może to oznaczać, że ma problemy neurologiczne. Im dziecko jest młodsze, tym łatwiej jest poprawić rozwój i wejść na ścieżkę prawidłowego rozwoju. W takim przypadku nie należy dziecka sadzać, nie należy zachęcać go do chodzenia wsadzając do chodzika. Ani mózg, ani napięcie mięśniowe nie są w stanie podołać temu zadaniu. Nawet jeśli dziecko nauczy się chodzić, to będą widoczne nieprawidłowości. Dziecko może dla przykładu stawać na palcach, co nie wydaje się rodzicowi niepokojące, ale jest objawem nieprawidłowości rozwoju i zwiastuje późniejsze problemy (wymienione powyżej).

2. Jeśli jest jeszcze szansa, aby nauczyć dziecko prawidłowego pełzania lub raczkowania, to ułatwmy dziecku zdobycie tych umiejętności i usuńmy wszystkie przeszkody

Jeśli dziecko nie ukończyło jeszcze 9. miesiąca życia, weź udział w szkoleniu “Pierwsze 18 miesięcy życia“, aby dowiedzieć się, jak ułatwić dziecku naukę raczkowania i uzupełnić rozwój pierwszych 3 poziomów funkcjonalnych mózgu.

Możesz wybrać szkolenie online: grupowe lub indywidualne.

KLIKNIJ I SPRWAWDŹ HARMONOGRAM SZKOLEŃ GRUPOWYCH

 

3. Jeśli jest już za późno na naukę pełzania i raczkowania, a dziecko już chodzi, to uzupełnijmy zaniedbane obszary mózgu

Jeśli dziecko ukończyło już rok, weź udział w szkoleniu “Ruch kluczem do inteligencji“, aby uzupełnić rozwój pierwszych 3 struktur, które nie miały okazji prawidłowo się rozwinąć. Poznasz ruchy i ćwiczenia, których potrzebuje dziecko, aby zacząć poprawnie się rozwijać.

Na szkoleniu “Ruch kluczem do inteligencji” dowiesz się, jak dalej zarządzać czasem dziecka, aby optymalnie się rozwijało ruchowo, manualnie oraz jak wygasić odruchy z pierwszego roku życia. Nie mogły być one prawidłowo ukształtowane w związku z tym, że dziecko ominęło prawidłowe pełzanie i raczkowanie.

 

4. Zapobiegajmy dysleksji, gdyż u dzieci, które nie pełzały i nie raczkowały, jest większe ryzyko dysfunkcji rozwojowych

Jest bardzo wysoka korelacja nieprawidłowości w rozwoju ruchowym a dysleksją. Dzieci, które nie pełzały lub nie raczkowały prawidłowo, znacznie częściej mają problemy w nauce czytania. Do 6 roku życia zrobimy zatem wszystko co w naszej mocy, aby poprawnie ukształtować mózg i aby dziecko nie odczuło konsekwencji tego, iż w pierwszym roku życia nie pełzało lub nie raczkowało poprawnie.

Może się okazać, że mimo naszych starań, metody szkolne okażą się dla dziecka nieosiągalne. Warto wtedy kształtować ośrodki mózgu odpowiedzialne za czytanie. Im dziecko jest młodsze, tym mózg jest bardziej plastyczny i jest to łatwiejsze.

Pamiętajmy przy tym, że standardowe metody nauki czytania powinny być zarezerwowane dla dzieci szkolnych. Od roku 2009 wiemy, że stosowanie ich w wieku przedszkolnym utrudnia naukę. Tylko metoda Cudowne Dziecko jest dedykowana najmłodszym dzieciom – od urodzenia do wieku 7 lat. Jest jedyną metodą o potwierdzonych naukowo efektach.

Jedynym sposobem poznania nauki czytania w metodzie Cudowne Dziecko jest udział w szkoleniu online lub stacjonarnym Nauka czytania.

 

zestaw do nauki czytania globalnego dla niemowląt i przedszkolaków

 

5. Rozwijajmy dziecko intelektualnie, aby było mu łatwiej w szkole

Chcąc rozwinąć inteligencję dziecka, zacznij wczesną naukę matematyki. Nauka matematyki w metodzie Cudowne Dziecko pozwala ocalić zdolności matematyczne, które nierozwijane zanikają. Proces ten zaczyna się około 3 roku życia. Więcej na ten temat dowiesz się podczas szkolenia online lub stacjonarnego Wczesna nauka matematyki.

 

 

6. Dbajmy o dietę, aby stworzyć najlepsze warunki dla poprawnego rozwoju neurologicznego

Zadbaj o dietę dziecka. Nieodpowiednia dieta zmniejsza potencjał intelektualny i opóźnia rozwój neurologiczny. Więcej na ten temat dowiesz się podczas szkolenia Dieta i terapie naturalne.

 

 

Piramida Rozwoju Dziecka Schemat Jak Wspierać Rozwoju Dziecka

 

7. Bądźmy wyrozumiali

Jeśli nie uzupełnisz rozwoju zaniedbanych obszarów mózgu, to jest bardzo prawdopodobne, że dziecko będzie lękliwe, że będzie miało problemy z zaakceptowaniem zmian tj. rozpoczęcie przedszkola, rozpoczęcie nauki szkolnej. Może być wycofane w relacjach z ludźmi. Takie osoby, jako dorosłe chciałyby utrzymać kontrolę nad ludźmi i zdarzeniami, bo boją się zmian. Wtedy kłamią i manipulują ludźmi – ale nie dlatego, że są złe, albo że zostały źle wychowane. Kłamią i manipulują, bo mają problemy z mózgiem. Bądźmy zatem wyrozumiali albo teraz pomóżmy dziecku – póki jest jeszcze małe, a wprowadzenie poprawek i zmian jest łatwe.

 

Proponowane szkolenia

Ruch kluczem do inteligencji

Nauka czytania

 

Proponowane artykuły

Jak wspierać rozwój dziecka w pierwszym roku

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 1-2 lata

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 3-6 lat

 


ŹRÓDŁO:

[1] S. Goddard Blythe: Jak osiągać sukcesy w nauce?, Warszawa 2011, Wydawnictwo Naukowe PWN