Aktualności

Nauka czytania: ćwiczenia, karty, elementarz – wady i zalety na przykładach

Nauka czytania, ćwiczenia, zabawy kartami i elementarz nie powinny dziecka sprawdzać ani nudzić, ale rozwijać pamięć i inteligencję, a przede wszystkim miłość do czytania i książek.

Nauka czytania: ćwiczenia, karty, elementarz – wady i zalety na przykładach

Nauka czytania, ćwiczenia, gry i zabawy kartami, książeczki i elementarz powinny rozbudzać miłość do czytania i książek, rozwijać inteligencję i myślenie operacyjne. Zanim poznasz na przykładach zalety i wady różnych pomocy dydaktycznych, zobacz dwa najpopularniejsze produkty do nauki czytania, które kochają dzieci i rodzice. To dzięki nim, dziecko jest z każdym dniem coraz bardziej samodzielne w nauce czytania i uwielbia to.

1. Karty i książeczki do nauki czytania

Niesłabnącą popularnością od roku 2012 cieszy się zestaw do nauki czytania dla wszystkich dzieci: niemowląt, przedszkolaków i uczniów wczesnoszkolnych. Zawiera on karty z wyrazami, zdaniami, gry bingo oraz 9 książeczek dla dzieci. Dzięki Kompletowi 1 do nauki czytania dziecko już po tygodniu nauki przeczyta swoją pierwszą książkę.

 

Jak Nauczyć Dziecko Płynnie Czytać Przedszkolak Czyta Książkę Do Nauki Czytania

 

2. Nauka czytania online

Wielbiciele wczesnej edukacji pokochali 27 książeczek do czytania dla dzieci online w aplikacji “Cudowne czytanie 1”, która działa na każdym urządzeniu: komputerze, tablecie i smartfonie. W aplikacji dzieci znajdą blisko 3000 lekcji (mini-prezentacji). Na naukę czytania wystarczy poświecić 1 minutę dziennie – to mniej niż jedna tysięczna doby. Program jest nowością – powstał na jesieni 2020, ale szybko stał się przebojem. Najmłodsze dziecko, które uczy się czytać przy pomocy aplikacji ma rok, a najstarsze 8 lat.

 

Nauka Czytania Dziecko Roczne Dwuletnie Przedszkolne Klasa 1 Program Komputerowy Aplikacja Tablet Rodzic

 

3. Plik PDF do druku do nauki czytania sylabowego

Jeśli jesteś nauczycielem szkolnym lub przedszkolnym i szukasz plików PDF do pobrania i druku, które urozmaicą naukę czytania, to wybierz Anagramy sylabowe. To karty z najpopularniejszymi sylabami, z których można układać wyrazy, które są anagramami. Znajdziesz je w sekcji “Programy i do pobrania”. Możesz wybrać tylko jeden plik albo zakupić Pakiet plików PDF z rabatem.

 

Anagramy Sylabowe Nauka Czytania Sylabami karty do gry

 

Mam świadomość, że zanim sięgniemy po zestaw książek i kart do nauki czytania lub po aplikację, to w Internecie szukamy ćwiczeń, plików PDF, kart pracy do druku. Zanim je wydrukujemy, poddajmy je krytycznej ocenie. Sprawdźmy, czy rozbudzą zainteresowanie nauką czytania i czy nauczą  szybkiego czytania ze zrozumieniem. Bądźmy ostrożni, gdyż niektóre z tych ćwiczeń mogą zmniejszyć samoocenę dziecka, wprowadzić chaos w jego myśleniu i zniechęcić do nauki czytania.

Nauka czytania.
Karty z literami i sylabami, ćwiczenia, karty pracy, elementarz.
Kryteria oceny

nauka czytania dla dzieci sylabami pliki pdf do pobrania druku ćwiczenia karty pracy elementarz

 

Czy ćwiczenia w czytaniu dla przedszkolaków rozbudzają miłość do nauki czytania?

Większość ćwiczeń w czytaniu dla przedszkolaków, znalezionych w Internecie, ma charakter sprawdzający. Ich celem jest sprawdzenie, czy dziecko opanowało już wcześniejszy zakres materiału. Warto sobie jednak przypomnieć, jak bardzo nie lubiliśmy być odpytywani w szkole. To właśnie za sprawdzanie i ocenianie krytykujemy szkołę, gdyż  wywołuje u dzieci niechęć do nauki czytania.

Dlatego opracowując nową metodę nauki czytania zadbałam, aby dziecko nie czuło się sprawdzane i oceniane. Celem nauki czytania w metodzie Cudowne Dziecko jest radość czytania, ale również szybkie efekty – samodzielność w czytaniu.

Opracowana przeze mnie metoda nauki czytania jest jedyną metodą na świecie, której efektywność została potwierdzona naukowo. Badania trwały 10 lat, a efektywność metody przekroczyła 90%. Jeśli chcesz ją poznać, to jedynym sposobem jest szkolenie online “Nauka czytania“.

szkolenia dla rodziców online Zoom dr Aneta Czerska Cudowne Dziecko

 

Czy ćwiczenia w czytaniu rozwijają uzdolnienia przedszkolaków?

Każde dziecko ma naturalne, wrodzone zdolności takie jak zdolności językowe i matematyczne, słuch absolutny, pamięć fotograficzną i zdolność dostrzegania szczegółów. Zdolności wygasają jeśli nie są rozwijane. Proces ten jest stopniowy, ale około 3 roku życia już mocno zauważalny.

Tymczasem proces zaniku zdolności można powstrzymać. Można też te zdolności rozwinąć. U dzieci przedszkolnych lub wczesnoszkolnych można odzyskać utracone zdolności. W tym celu trzeba je zacząć prawidłowo rozwijać – ćwiczyć w taki sposób, aby dziecko z nich korzystało, a przy okazji je wzmacniało.

Nauka czytania może wzmacniać pamięć fotograficzną i inne naturalne zdolności, ale też może je osłabiać. Zależy to od przyjętej metody nauki czytania. 

Rodzice biorący udział w badaniach efektywności potwierdzili, że nauka czytania metodą Cudowne Dziecko wzmacnia pamięć, ciekawość światem i czyni dzieci inteligentniejszymi od rówieśników.

Tymczasem nauka czytania standardowymi metodami rozwija logikę w zbyt młodym wieku, co przyspiesza zanik pamięci fotograficznej i innych zdolności.

Rafał Mroczek i dr Aneta Czerska po szkoleniu 6.09.2019

 

Czy ćwiczenia w czytaniu dla przedszkolaków rozwijają myślenie operacyjne?

Odkrywając reguły, tak w mowie, jak i w piśmie, dziecko rozwija myślenie operacyjne, które ma bezpośredni związek z inteligencją.

Mówimy do dziecka od urodzenia, mimo iż niczego nie rozumie. Im dłużej słucha, tym lepiej rozumie reguły gramatyczne. Kiedy ma 2-3 lata mówi poprawnie gramatycznie, choć gramatyki będzie się uczyć dopiero w 4 klasie.

Teraz może nauczyć się czytać przez obserwację. Dziecko może nauczyć się czytać tak samo łatwo jak mówić.

Obserwując wyrazy i zdania, samo odkryje kod liter, czyli które litery odpowiadają za które dźwięki.
Dziecko nie może odkryć tego, czego zostało już nauczone.
Jeśli nauczymy liter, to dziecko już samo nie odkryje, która litera odpowiada za który dźwięk.

Im mniej liter nauczymy dziecko, tym lepiej. Tym więcej odkryje samo. Tym inteligentniejsze się stanie.

Zatem standardowe metody nauki czytania są metodami zamkniętymi, odtwórczymi, które przyspieszają zanik pamięci fotograficznej i innych zdolności.

Opracowana przeze mnie metoda Cudowne Dziecko jest jedyną metodą otwartą, twórczą, która wzmacnia pamięć fotograficzną oraz rozwija myślenie operacyjne i inteligencję.

Ma to ogromne znaczenie przy wyborze ćwiczeń w plikach PDF do wydruku.

 

 

Czy ćwiczenia w czytaniu rozwijają uzdolnienia przedszkolaków?

Każde dziecko ma naturalne, wrodzone zdolności takie jak zdolności językowe i matematyczne, słuch absolutny, pamięć fotograficzną i zdolność dostrzegania szczegółów. Zdolności wygasają jeśli nie są rozwijane. Proces ten jest stopniowy, ale około 3 roku życia już mocno zauważalny.

Tymczasem proces zaniku zdolności można powstrzymać. Można też te zdolności rozwinąć. U dzieci przedszkolnych lub wczesnoszkolnych można odzyskać utracone zdolności. W tym celu trzeba je zacząć prawidłowo rozwijać – ćwiczyć w taki sposób, aby dziecko z nich korzystało, a przy okazji je wzmacniało.

Nauka czytania może wzmacniać pamięć fotograficzną i inne naturalne zdolności, ale też może je osłabiać. Zależy to od przyjętej metody nauki czytania. 

Rodzice biorący udział w badaniach efektywności potwierdzili, że nauka czytania metodą Cudowne Dziecko wzmacnia pamięć, ciekawość światem i czyni dzieci inteligentniejszymi od rówieśników.

Tymczasem nauka czytania standardowymi metodami rozwija logikę w zbyt młodym wieku, co przyspiesza zanik pamięci fotograficznej i innych zdolności.

 

Czy ćwiczenia w czytaniu dla przedszkolaków rozwijają myślenie operacyjne?

Odkrywając reguły, tak w mowie, jak i w piśmie, dziecko rozwija myślenie operacyjne, które ma bezpośredni związek z inteligencją.

Mówimy do dziecka od urodzenia, mimo iż niczego nie rozumie. Im dłużej słucha, tym lepiej rozumie reguły gramatyczne. Kiedy ma 2-3 lata mówi poprawnie gramatycznie, choć gramatyki będzie się uczyć dopiero w 4 klasie.

Teraz może nauczyć się czytać przez obserwację. Dziecko może nauczyć się czytać tak samo łatwo jak mówić.

Obserwując wyrazy i zdania, samo odkryje kod liter, czyli które litery odpowiadają za które dźwięki.
Dziecko nie może odkryć tego, czego zostało już nauczone.
Jeśli nauczymy liter, to dziecko już samo nie odkryje, która litera odpowiada za który dźwięk.

Im mniej liter nauczymy dziecko, tym lepiej. Tym więcej odkryje samo. Tym inteligentniejsze się stanie.

Zatem standardowe metody nauki czytania są metodami zamkniętymi, odtwórczymi, które przyspieszają zanik pamięci fotograficznej i innych zdolności.

Opracowana przeze mnie metoda Cudowne Dziecko jest jedyną metodą otwartą, twórczą, która wzmacnia pamięć fotograficzną oraz rozwija myślenie operacyjne i inteligencję.

Ma to ogromne znaczenie przy wyborze ćwiczeń w plikach PDF do wydruku.

 
 

Sprawdź, kto jest autorem ćwiczeń w czytaniu

Ćwiczenia i karty do nauki czytania może zrobić każdy, ale kto weźmie odpowiedzialność, że ich stosowanie będzie skuteczne. Skąd mamy mieć pewność, że stosując te ćwiczenia nie utrudnimy nauki czytania, że nie namieszamy dziecku w głowie.

Nie testuj na własnym dziecku pomocy edukacyjnych pobranych przypadkowo z sieci. Wybierz metodę Cudowne Dziecko i opracowane przeze mnie materiały.

Być może brzmi to nieskromnie, ale pozwól, że się usprawiedliwię. Opracowałam metodę nauki czytania dla wszystkich dzieci:

  • zarówno dla dzieci zdrowych, jak i tych z trudnościami rozwojowymi,
  • dla niemowląt, przedszkolaków i uczniów wczesnoszkolnych.

Początkowo nauczyłam czytać własne dzieci, a następnie zaczęłam uczyć innych rodziców. Równocześnie prowadziłam badania efektywności. Badania te są unikalne na skalę światową, gdyż nikt nigdy wcześniej nie badał efektywności żadnej metody nauki czytania.

Badania trwały 10 lat, a efektywność metody przekroczyła 90%. Uwieńczyłam je doktoratem i napisałam książkę o nauce czytania, która uzyskała pozytywne recenzje dwóch profesorów. Od tamtej pory uczę rodziców, jak nauczyć dziecko czytać. Tworzę też zestawy edukacyjne dla dzieci i książeczki, które pozwalają dziecku być samodzielnym w czytaniu.

Dlatego jestem przekonana, że najlepsze książeczki do nauki czytania dla przedszkolaków znajdziesz w

  • Komplecie 1 do nauki czytania, który zawiera 9 książeczek
  • Komplecie 2 do nauki czytania po polsku i angielsku,
  • Aplikacji do nauki czytania “Cudowne czytanie 1”, gdzie znajdziesz kolejne 27 książeczek i ciągle tworzę nową.

 

 
 

 


Nauka czytania do druku – wady i zalety na przykładach

 

Nauka Czytania Dla Dzieci Pliki Pdf Do Pobrania Druku Ćwiczenia Karty Pracy Elementarz Sylaby

 

Nie jest łatwo wyobrazić sobie, ile przyjemności sprawi Tobie i dziecku nauka czytania opracowaną przeze mnie metodą. Jeszcze nie wiesz, jak dobrze będziecie się razem bawić, korzystając z zestawów do nauki czytania i aplikacji. Być może nadal szukasz tego, co już jest Ci znane i sprawdzone: typowe ćwiczenia czytania i pisania dla przedszkolaków do wydruku. Dlatego poniżej zamieściłam takie ćwiczenia. Zamieściłam także ich ocenę: zalety i wady.

Zanim je jednak wydrukujesz, zastanów się, jaki chcesz osiągnąć cel. Czy chcesz nauczyć dziecko liter lub sylab, a później zmusisz je do mozolnego ich składania. W standardowych metodach nauki czytania dziecko musi ćwiczyć minimum 15 minut dziennie. Czyta teksty nudne i infantylne.  Nawet jeśli mają sens, to ono nie rozumie, co czyta.

Zatem jeszcze raz przemyślmy. Czy chcesz nauczyć dziecko liter i sylab, czy wolisz nauczyć je czytać szybko, z łatwością i radością, a przy tym ze zrozumieniem i to od samego początku? Pozwól dziecku pokochać naukę czytania w metodzie Cudowne Dziecko, gdyż nauka czytania w każdej metodzie trwa minimum wiele miesięcy i powinna być przyjemna. Najlepiej zacząć od szkolenia “Nauka czytania“, ale możesz też kupić zestawy i aplikację, zanim spotkamy się na szkoleniu.

 

 

Nauka czytania dla dzieci – ćwiczenia na kartach pracy i w elementarzu

Ćwiczenie 1.

Elementarz Nauka Czytania Litery ćwiczenia Karty pracy Wady Zalety Błędy Metodyczne online PDF do druku

W elementarzu bądź na kartach pracy znajdziemy ćwiczenia przykuwające uwagę dziecka do pierwszej litery. Czy wiesz, że taka strategia nauki ma sens w przypadku dzieci 7 letnich i starszych, które nie mają ryzyka dysleksji. Jednak dla 7-letniego ucznia takie ćwiczenie jest infantylne i nudne.

Zastosowanie względem przedszkolaków metod opracowanych niegdyś z myślą o dzieciach siedmioletnich nie przynosi współcześnie pożądanych efektów. Choć większość dzieci sześcioletnich potrafi poradzić sobie zarówno z syntezą, jak i analizą sylabową, to dzieci w wieku sześciu lat i trzech miesięcy mają dużo trudności w identyfikacji głosek.

Aneta Czerska “Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko”

Mimo iż z rozpoznaniem głoski zaczynającej radzi sobie dwie trzecie dzieci sześcioletnich, to na pytanie o głoski w środku i na końcu wyrazów ponad połowa udzielała odpowiedzi błędnych, nie potrafiąc zidentyfikować głosek w żadnym z trzech testowych wyrazów.

Wady

  1. Ćwiczenie nie nadaje się dla przedszkolaków i dzieci młodszych.
  2. Standardowa metoda nauki może być zastosowana względem dzieci 7-letnich i starszych, które nie mają predyspozycji do dysleksji.
  3. Dla dzieci 7-letnich i starszych ćwiczenie to jest nudne.
  4. Nie daje dziecku satysfakcji, jaką daje czytanie ciekawych lub zabawnych książek.
  5. Wyrazy są małe i dziecko nie skupi na nich uwagi.
  6. Ilustracje odciągają uwagę dziecka.
  7. Uwaga dziecka jest skierowana na trzy ilustracje i litery Oo, ale dziecko nie rozumie, dlaczego trzy tak różne obiekty mają mu kojarzyć się z literą O.
  8. Litera O we wszystkich trzech wyrazach zapisana jest inną, jaśniejszą czcionką, przez co jest ona mniej widoczna. Nie przykuwa ona uwagi.
  9. Dobrane wyrazy są na tym etapie nauki zbyt trudne dla dziecka – nie jest ono w stanie ich przeczytać. Uświadamiamy zatem dziecku jak wiele nie umie. To nie będzie go motywować do dalszej nauki.
  10. Powyższe ćwiczenie z nauką czytania ma niewiele wspólnego. Identyfikacja głoski jest ćwiczeniem słuchowym, a rysowanie czwartego obiektu jest ćwiczeniem manualnym.
  11. Jeśli dziecko nie jest zbyt sprawne manualnie i rysunek mu nie wyjdzie, to jego motywacja i samoocena zostanie zniszczona. Nie dość, że nie umie skupić uwagi na wyrazach i nie potrafi ich przeczytać, to nie potrafi też zrobić rysunku. Czy to jednak dziecko powinno czuć się winne za tą sytuację?

Jesteśmy na początku procesu nauki czytania. Dziecko jeszcze się nam poddaje i wykonuje polecenia, mimo iż czuje nudę i porażkę. Jak długo to potrwa?

Zalety

  1. Ćwiczenie wpisuje się w nurt standardowej edukacji.
  2. Autor łatwo i szybko zrobił całą stronę ćwiczeń w elementarzu.
  3. Nauczyciel każe zrobić ćwiczenie dziecku i nie musi znać żadnej metody nauki czytania.
  4. Rodzic dostaje dowód, że dziecko uczy się, bo nie pyta czego się uczy i dokąd to prowadzi.
  5. Wszyscy dorośli są zadowoleni: kurator, dyrektor, nauczyciel, rodzic. A dziecko? Dziecko nie ma tu nic do powiedzenia – niestety. Jeszcze nie ma świadomości, że wszyscy wokół utrudniają mu naukę czytania.

Nauka czytania dla 6-latka

Ćwiczenie 2.

Nauka Czytania sylabami ćwiczenia Karty Wady Zalety Błędy Metodyczne

W czasach mojego dzieciństwa uczyliśmy się liter dopiero w szkole. Obecnie rodzice nawet rocznych dzieci wpadają na pomysł, aby nauczyć dzieci liter. Jest to dość łatwe, ale nie przybliża nas do czytania wyrazów, nie mówiąc już o zdaniach i książkach.

Wtedy rodzice wpadają na pomysł, aby zacząć uczyć sylab. W sprzedaży internetowej są zatem dostępne karty z sylabami. Z pewnością podobają się dorosłym, którzy są kupującymi. Czy jednak nadają się do nauki czytania?

Kto jest ich autorem? Z pewnością nie polonista, który dostałby zawału widząc błędy.

  1. Wyraz miód i mózg to wyrazy jednosylabowe. Nie dzielimy ich na sylaby.
  2. Wyrazu “chmury” nie dzielimy na 3 sylaby: ch-mu-ry.
  3. Skoro uważamy, że sylaby są dziecinnie proste, to może podzielimy na sylaby wyraz “mężczyzna” lub “marchewki”.

Komplet składa się z 18 kart o formacie A4. Co z nimi zrobimy?

  • Powiesimy nad łóżkiem?
  • A może potniemy na małe karty – jak karty do gry?

I jedno i drugie rozwiązanie jest niekorzystne dla dziecka. W pierwszej sytuacji niszczymy pamięć fotograficzną i osłabiamy wrażliwość dziecka na dostrzeganie szczegółów, co w przyszłości utrudni naukę czytania.

Zanim omówimy wadę drugiego rozwiązania, musimy przemyśleć, czy tych sylab nam wystarczy. Jeśli ich w komplecie 162. Wydaje się ogrom, szczególnie jeśli porównamy do liczby liter. Liter było ponad 20.

Tymczasem wszystkich sylab jest wiele tysięcy. Jak to szybko sprawdzić?

W zestawie są sylaby złożone z dwóch liter: spółgłoski i samogłoski, czyli:

  • BA, BE, BI, BO, BU, BY, BĄ, BĘ, BÓ,
  • CA, CE, CI, CO, CU, CY, CĄ, CĘ, CÓ,
  • DA, DE, DI, DO, DU, DY, DĄ, DĘ, DÓ,
  • FA, FE, …

Bierzemy kolejne spółgłoski: b, c, d, f, g, h, j, k, l… i dodajemy im samogłoski: a, e, i, o, u, y, ą, ę, ó. To daje 162 sylaby dwuliterowe.

A teraz jak ułożymy z nich wyrazy z widocznych na górze kart: mar-chew-ki, mo-tyl, my-dło, chmu-ry, bo te mają sylaby trzyliterowe.
A jak ułożymy wyrazy jednosylabowe: mózg, miód?
Czy damy radę ułożyć wyraz mężczyzna?

Wady

  1. Karty nie nadają się ani do powieszenia na ścianie, ani do gier i zabaw, co wyjaśniłam powyżej.
  2. Sylab jest za mało, aby można było swobodnie układać najpopularniejsze wyrazy.
  3. Obrana metoda nie nadaje się dla przedszkolaków i dzieci młodszych.
  4. Standardowa metoda nauki może być zastosowana względem dzieci 7-letnich i starszych, które nie mają predyspozycji do dysleksji.
  5. Nie daje dziecku satysfakcji, jaką daje czytanie ciekawych lub zabawnych książek.
  6. Wyrazy na dole karty są małe i dziecko nie skupi na nich uwagi.
  7. Ilustracje odciągają uwagę dziecka od wyrazów.
  8. Uwaga dziecka jest skierowana przede wszystkim na ilustracje.
  9. Autor starał się, aby uwaga dziecka była też skierowana na wielkie litery tworzące sylabę, ale dana sylaba nie powinna być kojarzona z obiektem na karcie, bo nie jest ona częścią danego wyrazu. Sylaba MU nie jest należy do wyrazu chmu-ra. Sylaba MÓ nie należy do jednosylabowego wyrazu miód.
  10. Czerwoną czcionką zapisane są części wyrazów, ale nie sylaby, zatem karty nie nadają się do nauki czytania przez sylaby.
  11. Podział wyrazu na kolorowe części utrudnia naukę czytania ze zrozumieniem.
  12. Zastosowanie wielkich drukowanych liter jest nieprzydatne w nauce czytania, gdyż książki pisane są głównie literami małymi.
  13. Dobrane wyrazy są na tym etapie nauki zbyt trudne dla dziecka – nie jest ono w stanie ich przeczytać. Uświadamiamy zatem dziecku jak wiele nie umie. To nie będzie go motywować do dalszej nauki.
  14. Powyższe ćwiczenie z nauką czytania ma niewiele wspólnego. Analiza i synteza sylabowa jest ćwiczeniem słuchowym.

Zalety

  1. Nie miałam okazji dotknąć kart, ale robią wrażenie, że są porządnie wykonane.
  2. Laminat pozwoli korzystać z nich przez długie lata i względem wielu dzieci, co ważne jest w przedszkolach i szkołach.
  3. Cena jest przystępna.

Zatem karty z sylabami spełniają kryteria jakości i ceny, ale nie kryterium przydatności. Nie nadają się do nauki czytania tak dzieci szkolnych, jak i przedszkolaków.


Karty do nauki czytania do druku

Ćwiczenie 3.

Nauka Czytania sylabami ćwiczenia Karty Wady Zalety Błędy Metodyczne

Karty do nauki czytania do druku często są kolorowe i przyciągają naszą uwagę. Tymczasem ilustracje odciągają uwagę dziecka od tekstu. Dziecko nie jest w stanie skupić się na tekście.

Zatem ćwiczenie to nie ma związku z nauką czytania. Dziecko złoży karty poprawnie tylko dzięki ilustracjom, tak jak układa puzzle. Przy czym zastanówmy się, dla jakiego wieku nadają się puzzle dwuelementowe?

Czy dla przedszkolaka układanie puzzli z 2 elementów nie jest infantylne i nudne? Nauka czytania jest trudna, a dziecko się jej nie nauczy, jeśli będziemy mu kazali układać puzzle z 2 elementów.

Ogrom uwag dotyczących ćwiczenia 2 ma zastosowanie do tego ćwiczenia.

Wady

  1. Kolorowa ilustracja odciąga uwagę dziecka od wyrazu.
  2. Zastosowana czcionka – wielkie drukowane litery – jest nieprzydatna w nauce czytania, gdyż w książkach są użyte litery drukowane, ale przede wszystkim małe.
  3. Dwuelementowe puzzle mogą układać już najmłodsze dzieci, dwu- i -trzyletnie. Jednak takie dzieci nie powinny uczyć się uczyć czytać standardowymi metodami.
  4. Standardowa metoda nauki może być zastosowana względem dzieci 7-letnich i starszych, które nie mają predyspozycji do dysleksji.
  5. Ze względu na przyjętą metodę nauki czytania, karty powinny być adresowane do uczniów 7-letnich, ale dla nich są zbyt infantylne.
  6. Z sylab nie można układać dowolnych wyrazów, gdyż pasują one tylko do jednego obrazka.
  7. Nie daje dziecku satysfakcji, jaką daje czytanie ciekawych lub zabawnych książek.
  8. Wyrazy miód czy czołg są wyrazami jednosylabowymi. Wyraz jabłko można rozłożyć na sylaby na kilka sposobów, co pokazuje, że nawet proste wyrazy potrafią sprawiać wiele kłopotów w rozkładzie na sylaby.
  9. Powyższe ćwiczenie z nauką czytania ma niewiele wspólnego. Analiza i synteza sylabowa jest ćwiczeniem słuchowym.

Zalety

  1. Karty nie wymagają instrukcji. Od razu wiadomo, co z nimi zrobić.
  2. Karty dają wrażenie pożytecznie spędzonego czasu.

Nauka czytania sylabami – pdf do druku

Ćwiczenie 4.

Nauka Czytania sylabami ćwiczenia Karty PDF do druku Wady Zalety Błędy Metodyczne 4

Wady

  1. Obrana metoda nie nadaje się dla przedszkolaków i dzieci młodszych.
  2. Standardowa metoda nauki może być zastosowana względem dzieci 7-letnich i starszych, które nie mają predyspozycji do dysleksji.
  3. Zastosowana czcionka – wielkie drukowane litery – jest nieprzydatna w nauce czytania, gdyż w książkach są użyte litery drukowane, ale przede wszystkim małe.
  4. Wyraz laska lub miska można rozłożyć na sylaby na kilka sposobów, co wprowadza niepewność i chaos w nauce czytania nawet prostych wyrazów.
  5. Sylab jest za mało, aby można było swobodnie układać najpopularniejsze wyrazy. Aby było to możliwe, potrzebujemy kilka tysięcy sylab.
  6. Z poprzedniego punktu wynika, że karty dają możliwość syntezy sylabowej, a nie analizy.
  7. Nie daje dziecku satysfakcji, jaką daje czytanie ciekawych lub zabawnych książek.
  8. Powyższe ćwiczenie z nauką czytania ma niewiele wspólnego. Analiza i synteza sylabowa jest ćwiczeniem słuchowym.

Zalety

  1. Karty nie zawierają kolorowej ilustracji, która odciągałaby uwagę dziecka od wyrazu.
  2. Karty nie wymagają instrukcji. Od razu wiadomo, co z nimi zrobić.
  3. Karty dają wrażenie pożytecznie spędzonego czasu.

Nauka czytania sylabami i literami – karty do druku w pliku PDF

Ćwiczenie 5.

Nauka Czytania sylabami Ćwiczenia Karty Wady Zalety Błędy Metodyczne 8

Powyższe karty do nauki czytania dla dzieci można pobrać w pliku PDF i wydrukować. Zawierają one ilustracje, całe wyrazy oraz  podział na sylaby, ale z zaznaczeniem głosek. Ze względu na wyżej wymienione powody, karty nie nadają dla przedszkolaków. Czerwone litery dezorientują dziecko, które nie rozumie jeszcze pojęcia samogłoski. W nauce czytania dziecku nie jest taka wiedza potrzebna. Ponadto inni autorzy kolorem czerwonym zaznaczają sylaby, a w szkole nauczyciel zaznacza tak błędy.

Dodatkowo zastosowanie wielkich drukowanych liter nie przybliża dziecka do czytania książek, gdyż w książkach dziecko znajdzie małe litery drukowane.

Wady

  1. Karty nie nadają się dla przedszkolaków i dzieci młodszych.
  2. Standardowa metoda nauki może być zastosowana względem dzieci 7-letnich i starszych, które nie mają predyspozycji do dysleksji.
  3. Dzieci 7-letnie i starsze są zdezorientowane kolorami i oznaczeniem samogłosek, gdyż jeszcze nie znają tego pojęcia.
  4. Karty nie dają dziecku satysfakcji, jaką daje czytanie ciekawych lub zabawnych książeczek.
  5. Wszystkie wyrazy są do siebie niezwykle podobne. Są czteroliterowe i zbudowane zaledwie z 3 spółgłosek RKB, które są do siebie podobne. W przypadku, gdybyśmy chcieli nauczyć dziecko szybkiego fotograficznego czytania, jest to wadą.
  6. Zastosowana czcionka – wielkie drukowane litery – jest nieprzydatna w nauce czytania, gdyż w książkach są użyte litery drukowane, ale przede wszystkim małe.
  7. Powyższe karty bardziej nadają się do terapii logopedycznej niż do nauki czytania. Sugerują ćwiczenie syntezy sylabowej.

Zalety

  1. Karty wpisują się w nurt standardowej nauki czytania.
  2. Autor łatwo i szybko zrobił całą kartę pracy.
  3. Karty na tyle ułatwiają pracę z dzieckiem, że nauczyciel nie musi znać żadnej metody nauki czytania.
  4. Rodzic dostaje dowód, że dziecko uczy się, bo nie pyta czego się uczy i dokąd to prowadzi.
  5. Wszyscy dorośli są zadowoleni: kurator, dyrektor, nauczyciel, rodzic, a nawet logopeda. Dziecko nadal nie ma świadomości, że wszyscy wokół utrudniają mu naukę czytania.

Karty pracy do nauki czytania PDF

Ćwiczenie 6.

Nauka Czytania Ćwiczenia Karty pracy Wady Zalety Błędy Metodyczne 9

Karty pracy, które znajdziemy na Internecie w pliku PDF do pobrania i samodzielnego druku, oryginalnie zawierały tylko zdania, które znajdują się w górnej połowie strony. Zastosowano tu wielkie drukowane litery, które uzupełnione zostały o kropli nad wielkimi literami ‘i’. Autor chciał prawdopodobnie ułatwić dziecku naukę, zdając sobie sprawę z podobieństwa wielkiej litery ‘i’ oraz małej litery ‘l’, co widać w wyrazie ‘Ile’.

Niestety tak zapisane wyrazy nie ułatwiają dziecku nauki czytania, ale ją bardzo utrudniają. Takich liter nie znajdziemy nigdzie indziej, tylko i wyłącznie na tych kartach pracy. Zatem to nie przygotowuje dziecko do czytania dowolnych tekstów.

Powyższe karty, jako jedne z nielicznych, ćwiczą czytanie zdań, co jest ważne. Niestety zdania te są bardzo nudne i nie układają się w żadną historię. Rozważmy, czy kochalibyśmy książki, gdyby taka była ich zawartość. Dziecko wczesnoszkolne potrzebuje tekstów na odpowiednim poziomie intelektualnym.

Wady

  1. Karty pracy przeznaczone są do nauki czytania przez składanie liter, a zatem nie nadają się dla przedszkolaków i dzieci młodszych.
  2. Standardowa metoda nauki może być zastosowana względem dzieci 7-letnich i starszych, które nie mają predyspozycji do dysleksji.
  3. Zastosowana czcionka – wielkie drukowane litery – jest nieprzydatna w nauce czytania, gdyż w książkach są użyte litery drukowane, ale przede wszystkim małe.
  4. Dodatkowo zafałszowano obraz dodając kropki nad wielkimi literami ‘i’.
  5. Wiele wyrazów jest zbudowanych z kilku podstawowych liter: samogłosek A, O, E, I, U, Y oraz spółgłosek: D, B, M, L, T. Zastosowano jednak litery Ó i W, które wprowadza się w standardowej nauce czytania stosunkowo późno. Zatem ćwiczenie pozornie mimo iż jest pozornie proste, możliwe jest do realizacji w dalszej nauce.
  6. Zdania na kartach są nudne i nie dają dziecku satysfakcji, jaką daje czytanie ciekawych lub zabawnych książeczek.

Zalety

  1. Karty wpisują się w nurt standardowej nauki czytania – nie licząc wyżej wyszczególnionych błędów.
  2. Autor łatwo i szybko zrobił całą kartę pracy.
  3. Karty powodują, że nauczyciel nie musi znać żadnej metody nauki czytania.
  4. Rodzic dostaje dowód, że dziecko uczy się.
  5. Wszyscy dorośli są zadowoleni: kurator, dyrektor, nauczyciel, rodzic, a nawet logopeda. Dziecko nadal nie ma świadomości, że wszyscy wokół utrudniają mu naukę czytania.

Karty do nauki czytania dla dzieci w pliku PDF do wydruku

Ćwiczenie 7.

Nauka Czytania dla dzieci Ćwiczenia Karty PDF do druku Wady Zalety Błędy Metodyczne 6

Karty do nauki czytania dla dzieci w pliku PDF do druku zawierają wiele z wyżej wyszczególnionych błędów. Załóżmy przez chwilę, że dziecko przeczyta wyrazy, mimo zastosowania tych wszystkich utrudnień. Ćwiczenie to przypomina mi testy “Czy jesteś robotem?”. Wśród podanych zdjęć należy wybrać te, na których widoczny jest samochód.

Podobnie jak we wspomnianych quizach teraz też się głowię, czy dom dla pszczoły lub psa to też dom. Poza tym te trzy karty wyglądają niemal identycznie. Kota widzę na czterech kartach, oko znajduje się na pięciu kartach, a ogon na trzech.


Elementarz do nauki czytania  do wydruku

Ćwiczenie 8.

Elementarz Nauka Czytania sylabami Ćwiczenia Karty PDF do druku Wady Zalety Błędy Metodyczne 2

Powyższa kartka z elementarza prezentuje ćwiczenie wpisujące się w nurt standardowej nauki czytania dla dzieci. Do budowy wyrazów użyto dwóch spółgłosek: wielkiej i małej litery T oraz małej litery L . Zastosowano też wiele samogłosek: a, o, i, y, u, e.

Przeczytaj je teraz na głos. Nie żartuję. Zrób to teraz. Zrób to, aby wiedzieć, o co prosisz dziecko i jak bardzo jest to absurdalne.

Kiedy ja przeczytałam to na głos, rodzina patrzyła na mnie, jakbym wysiadła z pojazdu ufoludków. Mimo iż jest tu cała strona testu, to znajduje się tu tylko sześć wyrazów. To nie powinna być kartka z elementarza, ale ściąga dla logopedy, której nie powinien pokazywać dziecku.


Karta pracy z wyrazami do nauki czytania sylabami w pliku PDF do druku

Ćwiczenie 9.

Nauka Czytania sylabami Ćwiczenia Karty pracy do druku w pliku PDF Wady Zalety Błędy Metodyczne 1Karta pracy z wyrazami do czytania sylabami w pliku PDF do druku zawiera 14 wyrazów, jakie da się utworzyć z pięciu prostych liter: m, t, l, y, a. Nadaje się zatem do standardowej nauki czytania przez składanie liter. Wyrazy są czteroliterowe, zatem jedne z najłatwiejszych do czytania tą metodą.

Jednakże autor zastosował czerwoną czcionkę, wprowadzając naukę czytania sylabami. Zatem zanim poprosimy dziecko o przeczytanie tych wyrazów, musimy nauczyć wszystkich sylab: my, ma, ty, ta, ly, la. W ćwiczeniu nie zastosowano sylab: am, ym, at, yt, al, yl. Nie zastosowano też sylab trzyliterowych: mam, mat, tam, tat, lam, mal, lat, tal, lal, mym, myt, tym, tyt, lym, myl, lyt, tyl, lyl.

Zatem z pięciu liter: m, t, l, y, a stworzyć można 30 sylab dwu i trzyliterowych. Dlaczego więc nauka czytania przez składanie liter traktowana jest jako metoda prostsza niż składanie liter?

Nauka czytania przez składanie liter jest łatwiejszą metodą, ale tylko pod warunkiem, że dziecko jest do tej metody gotowe, że ma 7 lat, dojrzały i dobrze rozwinięty mózg, który posiada umiejętność analizy i syntezy dźwiękowej, a przy tym w rodzinie nie było predyspozycji do dysleksji.

 

 

Niestety większość dzieci jest nauczana czytania w znacznie młodszym wieku. Mózg nie jest jeszcze w pełni dojrzały i nie powinno rozpoczynać się nauki metodami standardowymi. Dodatkowo wiele dzieci ma predyspozycje do dysleksji i metody standardowe są dla nich nieosiągalne. Nie nauczą się w ten sposób czytania.

To wszystko doprowadza do trudności w nauce czytania przez składanie liter. Rodzice i nauczyciele podejmują zatem próbę nauczenia dziecka czytania przez składanie sylab. Mijają miesiące i to też się nie udaje.

Jeśli chcesz nauczyć czytać dziecko przedszkolne lub zauważyłeś problemy z nauką u dziecka wczesnoszkolnego, to poznaj opracowaną przeze mnie metodę Cudowne Dziecko. Jest to jedyna metoda, która jest przeznaczona dla wszystkich dzieci małych i starszych, nawet od urodzenia. Jest to jedyna metoda, której efektywność została potwierdzona w badaniach naukowych. To też jest jedyna metoda, w której dziecko od razu rozumie, co czyta, a pierwszą książeczkę jest w stanie przeczytać po zaledwie tygodniu nauki.

Spotkajmy się na szkoleniu Nauka czytania, bo to jedyny sposób, aby poznać tę metodę.

 

Polecane szkolenie

Nauka czytania

 

Polecane Artykuły

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 1-2 lata

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 3-6 lat

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 7-10 lat

 

Polecane produkty

Zestaw do nauki czytania

Pozwól dziecku na naukę przez obserwację wyrazów i zdań. Dziecko same rozszyfrowuje kod liter. Zrozumie – bez tłumaczenia – która litera odpowiada za który dźwięk. Nauczy się czytania jakby same, choć rola rodzica jest ogromna. Dzięki temu rozwinie myślenie operacyjne, które ma bezpośredni związek z inteligencją.

Dziecko może nauczyć się czytać tak samo łatwo jak mówić. Mówimy do dziecka od urodzenia, mimo iż niczego nie rozumie. Im dłużej słucha, tym lepiej rozumie reguły gramatyczne. Kiedy ma 2-3 lata mówi poprawnie gramatycznie, choć gramatyki będzie się uczyć dopiero w 4 klasie. Teraz może nauczyć się czytać przez obserwację.

Obserwując wyrazy i zdania, samo odkryje kod liter, czyli które litery odpowiadają za które dźwięki. Dziecko nie może odkryć tego, czego zostało już nauczone. Jeśli nauczymy liter, to dziecko już samo nie odkryje, która litera odpowiada za który dźwięk.

Im mniej liter nauczymy dziecko, tym lepiej. Tym więcej odkryje samo. Tym inteligentniejsze się stanie. To dlatego, że odkrywając reguły, tak w mowie, jak i w piśmie, dziecko rozwija myślenie operacyjne, które ma bezpośredni związek z inteligencją.